Succesvolle eerste Off-the-Recordsessie bij Value@Stake

door Michael Renssen

21d8ea99-7366-48a8-9fc8-849dd2976fb4

Op donderdag 26 mei vond, ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Value@Stake, de eerste Off-the-Recordsessie’ plaats.

Plaats van handeling was onze Hilversumse kantoorvilla ‘Lindeheuvel’, tot 1998 het hoofdkantoor van de VPRO en derhalve een markante broedplaats voor vernieuwende ideeën. Hier luisterden op donderdag 26 mei twintig klanten en relaties van ons bureau, allen werkzaam in ondernemingen en organisaties waarbinnen strategische communicatievraagstukken zich regelmatig  voordoen, geboeid naar een rondetafelgesprek over het laatste jaar van V&D.

b74a0c51-8caa-4617-bbc7-bc2af412b387

Centraal stonden vragen als: hoe verliep de communicatie met cruciale stakeholders als het personeel, de banken, de bonden en de verhuurders? Hoe dichtbij was een doorstart van V&D en hoe kon het op het laatste moment toch misgaan? En welke rol hebben de media gespeeld?

Oud-journalist en meester-interviewer Rik Rensen, associate partner van Value@Stake legde drie hoofdrolspelers het vuur na aan de schenen. Hierdoor kregen de aanwezigen een uniek kijkje achter de schermen en werd veel zichtbaar van het bijzondere spel dat zich tussen de V&D en de media vanaf februari 2015 tot het moment dat het doek viel heeft afgespeeld.

Aan tafel zaten Harm Tunteler, voormalig Chief Restructuring Officer van V&D Groep, Mathijs Smit, financieel-economisch journalist bij RTL Nieuws en RTLZ, en Edwin van Wijk, managing partner van Value@Stake die tijdens de ‘achtbaanrit’ van het warenhuis de directie heeft geadviseerd op het gebied van crisiscommunicatie en stakeholdermanagement en optrad als perswoordvoerder.

Wat er precies over de tafel is gegaan kunnen we hier niet herhalen. Dat was immers off-the-record. Duidelijk werd niettemin hoe V&D begin 2015 de regie over de communicatie volkomen kwijt was. En hoe Value@Stake eraan heeft bijdragen dat het warenhuis weer grip kreeg op de berichtgeving en cruciale stakeholders. Zonder deze grip zou het warenhuis al in februari 2015 zijn gestrand en was een succesvolle herstructurering of doorstart sowieso niet gelukt.

Tunteler beklemtoonde de rol en het effect van goede communicatie op het vertrouwen en de steun van leveranciers, winkeleigenaren, vakbonden, OR, personeel en natuurlijk de klanten van cruciaal voor elk bedrijf, maar zeker voor V&D in de situatie waarin het zich bevond.  Hij deed uit de doeken hoe de V&D-directie met Value@Stake heeft samengewerkt, wat de strategie was en hoe daar in- en extern uitvoering aan is gegeven.

70978ce5-2646-4e34-8241-39546c150acbe12b6499-e182-464f-8d5b-846acf00ba8a


 

 

 

 

 

 

 

Smit en Van Wijk lieten hun licht schijnen over het ‘spel’ tussen journalist en woordvoerder. De RTL Nieuws-redacteur bevestigde het belang van de media om nieuws (dat de journalist via –soms anonieme- bronnen bereikt) snel ‘rond’ te krijgen en dat als eerste te brengen.  ‘Zelfs als dat de werkgelegenheid van 10.000 mede
werkers in gevaar kan brengen’.  Duidelijk werd ook hoe journalist en bureau soms met elkaar onderhandelen en deals sluiten om zoveel mogelijk aan ieders belangen tegemoet te komen.

IMG-20160111-WA0000

Rensen vroeg of Mathijs zich wel eens gemanipuleerd heeft gevoeld (‘Ja!’) en aan Edwin of hij wel eens onwaarheden tegen journalisten heeft verteld (‘Nee, nooit! Wel soms tijd gewonnen door te zeggen dat ik iets niet wist of moest navragen. Of de telefoon bewust niet opgenomen om zo lang mogelijk ‘onbereikbaar voor commentaar’ te zijn…’).

Ook het fenomeen ‘achtergrondgesprek’ kwam aan de orde. Hierbij krijgt de journalist informatie die hij niet mag publiceren (in elk geval niet mag toeschrijven aan het bedrijf of de woordvoerder), om hem een beter begrip van de context te geven. Hiervan is door Value@Stake in de V&D-casus regelmatig gebruik gemaakt en daar waren zowel het bedrijf als de journalist goed mee geholpen.

Van Wijk: “Toen in februari de doorstart onder Roland Kahn helaas toch niet mogelijk bleek en het doek definitief viel voor V&D, ontving ik direct een SMS-je van Mathijs. Hij schreef: Dank voor de prima samenwerking afgelopen jaar. Jammer dat het voor V&D zo moest aflopen.”

En zo is het!