Vertel me je verhaal. Ik wil je vertrouwen

door Arjan Zweersvalue2015-05

Een vriendin van een vriendin van mijn vriendin is een van de 129 doden die terroristische godsdienstfanaten in Parijs op hun geweten hebben. Het wereldnieuws komt oncomfortabel dichtbij. Het wantrouwen bloeit op. Ik voel het in mijzelf. Miriam, vertel me je verhaal. Want pas als ik je ken, vertrouw ik je.

In de multi-culti stad waar ik woon werkt Miriam achter de kassa van mijn supermarkt. Ze lijkt me aardig. Ze draagt een hoofddoek, dus het oordeel is slechts gebaseerd op de timide oogopslag in haar ingelijst gezicht en de manier waarop ze met lange vingers mijn boodschappen pakt om ze te scannen. En me vraagt of ik de bon wil en me een prettige dag wenst. Altijd even vriendelijk. Haar naam heb ik van het kaartje op haar borst.

Met drie wachtenden voor me vraag ik me af hoe zij reageerde op de aanslagen in Parijs. Was ze boos? Geschokt? Of stiekem begripvol? Ik baal van mijn eigen gedachten. En toch ga ik het haar niet vragen. Een Islamitische vriend vertelde me ooit dat hij zich nooit zo anders en zo buitengesloten voelde als wanneer hij zich opnieuw moest verantwoorden voor daden die hij niet beging. Over acties van mensen waar hij zich op geen enkele manier mee identificeert. Idioten die slechts in naam dezelfde religie belijden. Ik zou niet weten waarom dat voor Miriam anders zou zijn. Maar ik ken haar niet anders dan als één van de vele scholieren die achter de kassa bijverdienen.

Vrienden, islamitisch of niet, vraag ik niet naar hun mening over de gruwelen in Parijs. Het is geen issue. Ik ken hun verhaal. Bij een kop koffie  deelden we frustraties, dromen en plannen voor de toekomst. Ik weet wie ze zijn en ik weet wie ze willen worden. Ik ken hen en hun motieven. Zoals zij mij en mijn drivers kennen. Wantrouwen heeft geen plaats.

Tijdens het afrekenen zie ik de parallel met mijn opdrachtgevers. Ik help hen hun verhaal te vertellen. Zodat hun stakeholders weten wie ze zijn, wie mijn klanten proberen te zijn. En waarom ze daar hen best voor doen. En hoe. Ik help hen aan bekendheid in de markt, bij de toezichthouders, bestuurders, interne medewerkers en business partners. Gekend worden is een voorwaarde om vertrouwd te worden. Mijn opdrachtgevers investeren in die relatie. Omdat zij net als ik weten dat wantrouwen de grootste verborgen vernietiger van waarde is.

Dus Miriam, laten we binnenkort eens koffie drinken en verhalen delen. Vertel mij over je rechtenstudie en je droom om advocaat te worden. Dan vertel ik waarom ik doe wat ik doe. Als we elkaar kennen vraag ik me nooit meer in gedachten af wat je vindt van een stel idioten die met Kalasjnikovs en bomgordels het wantrouwen leven inblazen. En dan hoef jij je nooit meer af te vragen of die man daar achter in de rij bij kassa 3 je misschien wantrouwt omdat jij ervoor kiest een hoofddoek te dragen. Klinkt als een win-win. Toch?