Michael Renssen Strategy Director

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Voor al degenen, die allergisch zijn voor die hele #metoo discussie en zo af en toe maling willen hebben aan alle politieke correctheid die steeds meer als een zware deken op ons dagelijkse leven lijkt te drukken. Die wars zijn van reputaties en altijd maar weer gedrag dat binnen de lijntjes blijft. Voor diegenen is er gelukkig ook in het nieuwe jaar nog … het betaalde voetbal.

Jawel, het betaalde voetbal: hét toevluchtsoord voor iedereen die lak heeft aan contracten of afspraken. De bedrijfstak waarin je kunt zeggen wat je wilt, het na een paar dagen volledig kunt wijzigen en ermee wegkomt met de woorden “zo gaat dat nu eenmaal in de voetballerij”.  Waarin je belangen van derden volstrekt kan veronachtzamen, en daar geen claim voor aan je broek krijgt. Kortom, de perfecte vluchtheuvel voor onfatsoenlijken en reputatiehaters.

Onfatsoenlijke werknemers en werkgevers

Het is een bedrijfstak waarin (technisch) directeuren en/of trainers tijdens de productie (in voetbaltermen ook wel het seizoen genoemd) overstappen naar een concurrerend bedrijf. Want je mag  als trainer in de voetballerij een lopend contract per direct verbreken als je tijdens dat contract het met een andere werkgever eens bent geworden over een vervangend contract. Dat mag, want zo gaat dat nu eenmaal in de voetballerij. Niemand die er iets van zegt; sterker nog: de werkgever zegt zijn aanstaande ex-trainer zo’n kans niet te willen ontzeggen en wenst hem veel succes bij de voortzetting van zijn carrière (ook als de wedstrijd tegen zijn nieuwe werkgever over een paar weken op het programma staat). Concurrentiebedingen? Daar hebben ze in de voetballerij nog nooit van gehoord.

Beroerde zakelijke reputatie

Sponsoren worden vrijwel altijd binnen gehaald met ambitieuze verhalen. Ambitie en zaken doen horen immers bij elkaar. De club die wil vooruit, en als zakelijke partner kan je daar een rol in spelen (en mee vooruit gaan). Dat soort verhalen. Als Betaald Voetbal Organisatie (BVO) in deze sector verwacht je ook van je sponsoren dat ze méér geld aan je geven als je als werkgever continu je beste (en misschien wel ietwat dure)  employé’s laat vertrekken naar andere BVO’s en die dan weer aanvult met onervaren (en goedkope) junior-medewerkers. Als je dus continu – willens en wetens – achteruit gaat en je eigen ambities reduceert. Wanneer deze carrousel al jaren voortduurt, vinden BVO’s het vreemd als sponsor-inkomsten teruglopen. Logisch, want dat vind en zeg je nu eenmaal in de voetballerij.

Slechte band met je klanten

De belangrijkste klantendoelgroep zijn de supporters. De fans houden ook van ambitieuze verhalen. Net als de zakelijke partners ervaren de fans iedere keer weer dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Dat talent te vroeg de club verlaat, dat een trainer die beloofd had het werk (door hemzelf “proces” genoemd) af te maken in de winterstop naar de grote rivaal vertrekt. Als een BVO hieraan continu actief meewerkt, dan heeft een BVO per definitie een slechte band met zijn belangrijkste klanten. Het vertrouwen dat ambities worden waargemaakt is immers verdwenen, berusting en vertwijfeling komen ervoor in de plaats; toeschouwersaantallen lopen terug. Het duurt niet lang meer totdat iedere supporter op zondagmiddag lekker thuis FIFA 18 speelt op z’n Playstation. Want zo gaan die dingen in de voetballerij.

Geen relatie met stakeholders

En zo heeft een BVO doorgaans lak aan veel stakeholders.

Een band met media? Niet nodig, want Derksen zegt toch wat-ie zelf wil. En daarnaast, zonder regie op de eigen medewerkers, die zonder toestemming allerlei onzin lekken aan journalisten, is een band met media bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Een band met gemeentes en buurgemeentes? Nou alleen als het een plukje extra bezoekers oplevert (die vervolgens nauwelijks geld in het laatje brengen omdat de kaartjes vrijwel gratis worden weggegeven).

Een band met nieuwe bezoekersdoelgroepen, zoals studenten? OK, een paar keer per jaar mag een vak met studenten zich verrot laten schelden door die ouwe vertrouwde “vaste aanhang”.

Met supporters die al decennialang een seizoenkaart kopen? Een BVO heeft voldoende relatie met seizoenkaarthouders als die in mei de kaart voor het bedrag van afgelopen jaar mogen terugkopen.

#metoo en voetbal

En zo is het betaalde voetbal, “de voetballerij”, de laatste enclave voor iedereen die fatsoen NIET hoog in het vaandel heeft staan. Voor een ieder die maling heeft aan reputatie. Die graag ziet dat verwachtingen niet worden waargemaakt en afspraken per definitie worden geschonden.

Maar het tij kan keren: de deken van politiek correct fatsoen kan ook in de voetballerij neerdalen. Dankzij het vrouwenvoetbal! De bal ligt bij Xavi Llorens. Wie dat is? Xavi is de trainer van het vrouwenteam van FC Barcelona. Als nou zou blijken dat Lieke Martens, om opgesteld te worden in het eerste, vóór iedere wedstrijd met de trainer …………………..

Tot slot: een BVO kan natuurlijk ook eens uit zichzelf nadenken over hoe het strategisch managen van stakeholders, o.a. met meer inlevingsvermogen en fatsoen, kan bijdragen aan het succes van de club. Want zo gaat dat nu eenmaal, zélfs in de voetballerij!

En o ja, ik kom uit Utrecht #metoo. 

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

MEER BLOGS

BESTUURDERS ONDER HET VERGROOTGLAS

Belangrijkste inzichten uit de Off-the-Record sessie van Value@Stake op 25 april 2019 door Lars Hooning en Michael Renssen Circa 20 bestuurders van uiteenlopende organisaties waren 25 april op bezoek bij Value@Stake in Hilversum. Doel: het bijwonen van een zogenaamde Off-the-Record sessie waarin dri...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER