Michael Renssen Strategy Director

THEMA: ORGANISATIE EN COMMUNICATIE ♦ Het gaat het grootste deel van het Nederlandse bedrijfsleven weer voor de wind. Veel ondernemingen hebben hun productie, hun assortiment, hun marketing en hun sales aangepast aan de nieuwe digitale tijden. Maar zijn ondernemingen en organisaties ook anders gaan communiceren? Spelen ze met hun corporate communicatie voldoende in op nieuwe en veranderde omstandigheden?

Nee, zeg ik u en ik geef u er meteen 5 redenen bij om nú uw corporate communicatieafdeling eens goed aan te pakken.

1. Uw communicatie is vaak nog steeds te “roepend”.

Lees uw persberichten van de laatste tijd maar eens na. En vraag uzelf af: ben ik eigenlijk wel relevant voor de journalist die ik dit toestuur en voor de lezers die hij/zij bedient? Krab u eens goed achter de oren als u tot de ontdekking komt dat dit overwegend niet zo is. Ieder willekeurig bedrijfsvoorval is vaak tot nieuwsfeit verheven en in een persbericht vervat. Uw communicatieafdeling roept dus maar wat. Wél vaak in opdracht van de baas, maar een professionele corporate communicatieprofessional moet toch beter weten en tegengas geven als het te irrelevant of onbelangrijk wordt. Tegengas geven en professionaliseren. Twee eigenschappen die vaak aan communicatieafdelingen mogen worden toegevoegd. Aanpakken!

2. Dialoog is niet alleen iets voor marketing.

Marketeers weten het al enige jaren: in plaats van continu te zenden, mag je ook wel eens een gesprek aangaan met een klant. Toegegeven, het is nog niet tot álle marketeers doorgedrongen, maar er ligt een mooi begin met klanten-community’s op allerlei sociale media. In schril contrast tot de corporate communicatiemens die blijft volharden in het af en toe versturen van persberichten, die berichten ook online zet (in de nieuws-sectie van de eigen website), de webpagina “over ons” jaarlijks update en hier en daar een beetje reactief woordvoert bij lastige journalistenvragen. Terwijl juist nú de bedrijfsontwikkelingen sneller gaan dan ooit, en de investeerder, de klant, de medewerker, de business-partner en nog vele andere stakeholders meer geïnteresseerd zijn in die ontwikkelingen dan u wellicht denkt. Dat proactieve bewustzijn zou in uw corporate communicatieafdeling moeten leven, maar vaak is het eerste beginnetje nog niet gemaakt. Aanpakken dus!

3. Uw verhaal is méér dan alleen maar cijfers en statistieken.

Daar waar de marketeer met zijn doordachte branding en marketingcommunicatie het vaak kille product gevoel en merkwaarde wil (en kan) meegeven, slaagt de corporate communicatiemens er zelden in uit te stijgen boven een opsomming van cijfers, statistieken en obligate quotes. De gekoesterde ambities, de strijd achter de schermen, de onzichtbare innovatiekracht, de weerbarstige markt waarin u beweegt, stuk voor stuk onderwerpen, haakjes zo u wilt, waarmee een haarscherpe en aantrekkelijke karakteristiek van uw onderneming is te geven. Een beeld van uw bedrijf dat inspeelt op de verwachtingen van uw stakeholders. Uw bedrijf is nieuwswaardiger dan u denkt; en uw stakeholders wachten op uw nieuws. U zult wellicht zeggen: hé, dat lijkt wel marketing! Ja, dat klopt, dat is corporate marketing. Misschien goed om die expertise aan uw corporate communicatieafdeling toe te voegen. Aanpakken!

4. Van corporate praatjes naar corporate plaatjes.

Websites zijn tegenwoordig vaak een lust voor het oog: mooie vormgeving, visuele verleiding en informatieve beelden. Wat staat er vaak maar weinig tekst op een webpagina. Dat wordt anders als u op die ene pagina komt die beheerd wordt door uw corporate communicatiemensen: “over ons”. Dan opeens doen vormgeving, gelikt design, en een overzichtelijke weergave van facts & figures er niet meer toe. Alsof er over de ontwikkelingen van uw bedrijf, of de trends in uw markt, of de innovaties die u koestert geen sterke infographics, animaties of video’s zijn te maken. Natuurlijk kan dat wél, maar uw corporate communicatieafdeling kan het (nog) niet. Aanpakken dus!

5. Corporate én marketing? Het kan best samen.

Uw onderneming heeft momenteel waarschijnlijk een duur communicatiemodel, waarin heel veel verschillende professionals hun eigen expertise bewaken. Een tekstschrijver, een opmaker, een webmaster, een woordvoerder, een issuemanager, een eventmanager, en heel veel interne, corporate of marketing communicatieadviseurs. En dat ook nog eens verdeeld over verschillende afdelingen. U voelde wel dat dit anders kon, dat u hier wel eens een efficiencyslag zou kunnen maken, maar u deed het (nog) niet. Waarschijnlijk omdat u vond dat andere bedrijfsonderdelen voorrang genoten. Maar nu die op poten staan is mijn advies: doe het eens wél. Voeg die afdelingen samen, haal de doublures eruit, laat de marcommers leren van de corpcommers en omgekeerd. Zorg dat er een goed functionerende communicatiemachine ontstaat, die marketing niet los ziet van corporate, en corporate niet ontdoet van bewezen marketingtechnieken en -inzichten. Hier valt héél veel aan te pakken, en te winnen.

Hulp nodig bij het aanpakken? Value@Stake ondersteunt ondernemingen en organisaties bij het opnieuw organiseren van de communicatieactiviteiten, helpt leidinggevenden strategieën te bepalen en traint en coacht communicatiemedewerkers bij de uitvoering van de strategie en de nieuwe werkwijze.

 

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

PRIORITEIT EN BEELDVORMING

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE / Als alles verloopt volgens de planning van het zittende kabinet hebben we per 1 januari aanstaande een wet die het brommerrijders verbiedt in het openbaar een integraalhelm te dragen en schaatsers om een bivakmuts op te zetten. Een wet met mogelijk verstrekkende gevol...

LEES VERDER

“EEN REGELRECHT LULVERHAAL”

THEMA: MARKETINGCOMMUNICATIE  /  Het was een item in het NOS Journaal en enkele kranten schreven er over. ik neem daarom aan dat menigeen er iets van meegekregen heeft: er is een pop-up condoomwinkel op het Utrechtse Centraal Station. Persoonlijk vernam ik het bij het bekijken van het maandagochte...

LEES VERDER

MEER BLOGS

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

OFF-THE-RECORD SESSIE, 25 APRIL 2019

Bestuurders  van organisaties liggen onder het maatschappelijke vergrootglas. Dat merken zij steeds vaker aan den lijve. De vraag naar meer transparantie, nieuwe morele en ethische normen, de aandacht van media voor maatschappelijke organisaties, sociale media waarbinnen verdenkingen, beschuldi...

LEES VERDER