THEMA: FINANCIËLE COMMUNICATIE ♦ Toen ik voor een grote asset manager werkte, verbaasde het mij altijd hoe ontzettend veel research er geproduceerd werd. Hele teams zijn er bezig te schrijven over de diverse asset classes, research naar nieuwe (illiquide) asset classes en macroresearch. De reden hiervan? Iedere zichzelf respecterende asset manager wil graag zoveel mogelijk research publiceren met als achterliggende gedachte dat ze geen productverkoper zijn maar een sparringpartner, een voordrager van oplossingen. Dit is op zichzelf een goede gedachte. Als je het geld van een ander beheert wil je ook laten zien dat je kennis van zaken hebt. Maar is er ook behoefte aan al deze research?

Jazeker, volmondig ja. De institutionele en particuliere investeerder heeft behoefte aan informatie om zich een beeld van de markt en haar kansen en ontwikkelingen te vormen. De belegger wil graag een beslissing nemen op basis van gefundeerde informatie. De beleggingsmarkt is zeer informatie-gedreven. Vraag en aanbod lijken dus met het publiceren van meer research bij elkaar te komen. Mooi, maar … helaas werkt het niet zo.

De enorme overkill aan informatie maakt het voor de belegger moeilijk om te filteren wat belangrijk is en wat niet. Vaak wordt er over hetzelfde geschreven. De asset manager voelt zich dan verplicht iets over het onderwerp naar buiten te brengen maar zijn content is totaal niet onderscheidend. En wat ik uit eigen ervaring heb meegemaakt is dat zelfs de personen die in contact staan met de klant de hoeveelheid research uit de interne organisatie niet meer aankunnen. Wie wil wat? Wie heeft waar behoefte aan en waar heeft iedereen behoefte aan? Het idee van een grabbelton …

De vraag is daarom: waar schort het aan? De meeste asset managers kijken naar productie, iedere asset class wil zoveel mogelijk produceren (ellenboog duwen). Maar de waarde van de research wordt nauwelijks ter discussie gesteld. Het is kwantiteit boven kwaliteit. En dat matcht niet met je doel als asset manager.

Als asset manager wil je immers je zichtbaarheid vergroten en je positie als bron van informatie verbeteren. Het liefste ben je een asset autoriteit. Maar als je in het wilde weg zonder coördinatie informatie de markt in schiet kost dat intern ontzettend veel tijd van de managers, productspecialisten en distributieteams. Intern zou je hierbij hulp mogen verwachten van de op de buitenwereld gerichte afdeling marketing, maar die mist vaak het mandaat om intern te sturen of content tegen te houden.

Is er een oplossing denkbaar voor de asset manager? Die is er wel, maar dan zal hij zélf de organisatie bij het publiceren van research op een andere manier moeten inrichten. Bijvoorbeeld door een speciaal team op de distributie van de research te zetten en het als een redactie laten functioneren. Maak daarin iemand verantwoordelijk voor de vraag van de markt, en koppel die aan iemand die bijpassende relevante informatie uit de organisatie haalt. Met de macht om ‘nee’ te zeggen tegen de asset class afdelingen, net zoals een hoofdredacteur. Laat een ander verantwoordelijk zijn voor hoe en op welke manier de informatie naar buiten gaat. Ontwikkel een ‘newsroom’ waarin de overvloedig aanwezige content wordt vertaald naar nieuws. En breng dit verder door het verbeteren van de relaties met externe media. Wees creatief met de manier waarop het materiaal de media bereikt, denk ook aan visuele en grafische content, en ontwikkel nieuwe eigen (digitale) mediakanalen.

Op die manier wordt je zichtbaarheid vergroot en je informatie wordt relevanter, indringender en aantrekkelijker. Dat vergt een investering in geld en – vooral – tijd, maar bedenk eens hoeveel geld en tijd je jezelf daarna bespaart door content die nooit geconsumeerd of gelezen zal worden …

We kunnen u laten zien en aantonen hoe dit werkt in andere informatiegedreven organisaties. En we brengen het graag in praktijk binnen uw asset management organisatie.

MEER BLOGS VAN admin

REPUTATIE FINANCIËLE DIENSTVERLENERS? BEGIN INTERN!

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ We zijn alweer een aantal jaren verder sinds de aanvang van de crisis in 2008 en toch worstelen veel financiële instellingen nog steeds met hun reputatie. Uit onderzoek blijkt dat de grootste zorg de publieke perceptie van de industrie is. Ik ben ervan overtuigd ...

LEES VERDER

DE ECHTE LIKE VERDIENEN

THEMA: ISSUE-MONITORING – STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ door Mariska Rebel ♦ Als student “Communicatiemanagement” aan de Hogeschool Utrecht sta ik op de scheidingslijn tussen het zijn van alleen een consument en een jonge communicatieprofessional. Als consument sta je niet stil bij vragen al...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER