BLOGS VAN Michael Renssen

PRIORITEIT EN BEELDVORMING

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE / Als alles verloopt volgens de planning van het zittende kabinet hebben we per 1 januari aanstaande een wet die het brommerrijders verbiedt in het openbaar een integraalhelm te dragen en schaatsers om een bivakmuts op te zetten. Een wet met mogelijk verstrekkende gevol...

LEES VERDER

“EEN REGELRECHT LULVERHAAL”

THEMA: MARKETINGCOMMUNICATIE  /  Het was een item in het NOS Journaal en enkele kranten schreven er over. ik neem daarom aan dat menigeen er iets van meegekregen heeft: er is een pop-up condoomwinkel op het Utrechtse Centraal Station. Persoonlijk vernam ik het bij het bekijken van het maandagochte...

LEES VERDER

RETAILMARKETING: VALKUIL OF ZEGEN?

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Enige tijd geleden besprak ik de tobbers en de toppers in de Nederlandse detailhandel. De feedback op het artikel was overdonderend: het maakte vele tongen los en het zette aan tot een zeer gevarieerde discussie. Ook Joris Polman van Het Financieele Dagblad wijdde...

LEES VERDER

NEDERLANDSE RETAILERS IN 2018: TOBBERS EN TOPPERS

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Retailketens in de problemen. Hoe vaak zijn berichten met die boodschap de afgelopen jaren niet voorbij gekomen? Modeketens, winkels in huishoudelijke artikelen, wit- en bruingoedzaken. Velen hadden het moeilijk en meerderen hebben een soms langdurige periode va...

LEES VERDER

GAAT HET VOETBAL NAAR DE KNOPPEN? (3)

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Als je eigen landje niet meedoet aan de WK Voetbal, geeft het je als voetballiefhebber én als communicatiedeskundige de mogelijkheid méér te letten op het spel dan op de knikkers. Om je licht eens te laten schijnen over de ontwikkeling van het voetbal in al z...

LEES VERDER

GAAT HET VOETBAL NAAR DE KNOPPEN? (2)

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Als je eigen landje niet meedoet aan de WK Voetbal, geeft het je als voetballiefhebber én als communicatiedeskundige de mogelijkheid méér te letten op het spel dan op de knikkers. Om je licht eens te laten schijnen over de ontwikkeling van het voetbal in al z...

LEES VERDER

GAAT HET VOETBAL NAAR DE KNOPPEN?

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Als je eigen landje niet meedoet aan de WK Voetbal, geeft het je als voetballiefhebber én als communicatiedeskundige de mogelijkheid méér te letten op het spel dan op de knikkers. Om je licht eens te laten schijnen over de ontwikkeling van het voetbal in al z...

LEES VERDER

WAAROM WIST IK DAT NIET? EN DE ILLUSIE VAN CONTROLE

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Er zijn mensen die zich zorgen maken over hun gebruik van de smartphone. Te veel, te vaak, te veelvuldig actief met bepaalde apps, te vaak checken van alerts, berichtjes en nog veel meer in sociale media. Die mensen hebben het gevoel dat ze dat smartphone gebrui...

LEES VERDER

NIEUWE DIENSTEN, OUWE SMOESJES

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Picnic timmert aan de weg. En stevig ook! Gisteren maakte Twinkle Magazine bekend dat het bedrijf op de zesde plaats staat van de 30 snelst groeiende tech-bedrijven in Europa. Tech-bedrijven? Het is toch een online supermarkt? Onzin, vinden analisten tegenwoordi...

LEES VERDER

MOOIE TIJDEN VOOR DE PR PROFESSIONAL

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ Het zijn mooie tijden voor de PR professional. Daar waar hij in het verleden vooral werd ingeschakeld om journalisten – vaak eenzijdig – te informeren, heeft hij nu ongekende beroepsmogelijkheden. De PR mens beklimt de toppen van de Olympus. Het zal ...

LEES VERDER

“WE KUNNEN PRIMA LEVEN ZONDER FACEBOOK”

THEMA: SOCIALE MEDIA ♦ Terwijl ik dit schrijf vindt op NPO Radio 1 een discussie plaats over leven zonder Facebook. Middels de beproefde stand.nl formule wordt Nederland bevraagd: kan je eigenlijk wel prima leven zonder Facebook? Het resultaat na ruim 700 stemmen: 92% schijnt het prima te ku...

LEES VERDER

FINANCIËLE SECTOR: NÚ DAN KLANT CENTRAAL?

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE ♦ Als consumenten steeds meer data met elkaar delen, en er binnenkort nieuwe wetgeving van kracht wordt die de burger laat beslissen over hoe en met wie hij data deelt, wat moet je dan doen als financiële dienstverlener? Hoe moet je daar als grootbezitter en -ge...

LEES VERDER

5 REDENEN OM NU UW COM-AFDELING AAN TE PAKKEN

THEMA: ORGANISATIE EN COMMUNICATIE ♦ Het gaat het grootste deel van het Nederlandse bedrijfsleven weer voor de wind. Veel ondernemingen hebben hun productie, hun assortiment, hun marketing en hun sales aangepast aan de nieuwe digitale tijden. Maar zijn ondernemingen en organisaties ook ander...

LEES VERDER

2018: #METOO EN VOETBAL

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Voor al degenen, die allergisch zijn voor die hele #metoo discussie en zo af en toe maling willen hebben aan alle politieke correctheid die steeds meer als een zware deken op ons dagelijkse leven lijkt te drukken. Die wars zijn van reputaties en altijd maar we...

LEES VERDER

MAATSCHAPPELIJK DOORSLAAN?

THEMA: BRANDING, MARKETINGCOMMUNICATIE ♦ Er is financiële dienstverleners véél aan gelegen om het vertrouwen van de burger terug te winnen. Opvallend is dat zij hierbij in eerste instantie niet lijken te denken aan het benadrukken van hun eigen diensten die financieel tot voordeel van de ...

LEES VERDER

NU AFVALLEN! DOOR WIE LAAT U ZICH DAT ZEGGEN?

THEMA: PUBLIEKSVOORLICHTING ♦ Het is weer eind augustus. U weet wel, die tijd waarin alle collega’s langzaam weer binnen druppelen na er enkele weken flink op los geleefd te hebben. Het was een fijne vakantie en we hebben lekker gegeten en gedronken. En nu nemen wij ons allemaal voor die overtol...

LEES VERDER

WAT Ú KUNT LEREN VAN TIGER WOODS

Vandaag verschenen op de nieuwswebsite nos.nl bovenstaande foto en het volgende bericht: “De politie van Jupiter, Florida heeft het filmpje vrijgegeven waarin Tiger Woods gearresteerd wordt op verdenking van het rijden onder invloed. De golfer wordt anderhalf uur onderworpen aan tests om te achter...

LEES VERDER

DE KNVB REDDEN? WAT EEN ONZIN!

De sportbond die gaat over ons nationale favoriete tijdverdrijf is reddeloos verloren. De reputatie van de bond is aan gort. Het vertrouwen in de organisatie is volledig verdwenen. Er zijn alleen nog maar beschuldigingen en verwijten. Voor bestuurders en managers – die toch al niet uitblonken in ...

LEES VERDER

ALS JE HET MAAR LANG GENOEG FOUT DOET …

THEMA: STRATEGISCHE BOODSCHAPONTWIKKELING ♦ In ons vak spreken we vaak over de kracht van herhaling. Een organisatie die graag voorkeur wil verdienen voor haar standpunten, doet er goed aan om deze standpunten niet alleen kraakhelder te maken, maar vooral vaak te herhalen. Soms letterlijk, soms in...

LEES VERDER

NIEUW: MISSION-CRITICAL COMMUNICATIONS

THEMA: MISSION-CRITICAL COMMUNICATIONS ♦ Met trots introduceren wij vandaag een nieuw begrip in strategische communicatie: mission-critical communications. Dat doen we met onze totaal vernieuwde website. Op onze website kunt u lezen hoe wij denken over communicatie die essentieel is voor het succ...

LEES VERDER

WERKEN BIJ MERKEN?

THEMA: ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE – POSITIONERING ♦ Ik sprak onlangs een communicatiedirecteur van een grote semi-overheidsorganisatie die zijn merkwaarde wilde verhogen. De economie trekt aan, organisaties hebben weer behoefte aan nieuwe mensen en hij moest een arbeidsmarktcampagne opstarten....

LEES VERDER

WE GAAN DOOD … ALLEMAAL!

THEMA: (HER)POSITIONERING – BOODSCHAPONTWIKKELING ♦ Eigenlijk had ik dit stukje de titel “We nemen een uitvaartverzekering … allemaal!” willen geven. Maar dan leest u het waarschijnlijk niet. En dat is waarschijnlijk ook precies de reden waarom uitvaartverzekeraar Yarden in haar laatst...

LEES VERDER

DE KAASSCHAAF VAN DE NIEUWSTE BLOKKER

THEMA: (HER)POSITIONERING – STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Rob Heesen of Sarah Jessica Parker? Wie gaat Blokker uit het dal halen? Over de woordvoerderskwaliteiten van winkeldirecteur Rob Heesen schreef partner Edwin van Wijk enkele weken geleden al een beschouwing, die hij beëindigde met de welge...

LEES VERDER

DE KAASSCHAAF VAN DE NIEUWSTE BLOKKER (2)

THEMA: (HER)POSITIONERING – STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ “Sarah Jessica Parker schittert opnieuw in de tv-commercial van Blokker. In deze Blokker commercial wordt er een kijkje genomen in de vrolijke New Yorkse keuken van de Amerikaanse tv- en filmster Sarah Jessica Parker. Met veel flair treft...

LEES VERDER

HET DAK VAN ROLAND GARROS

Guy Forget, de directeur van het Roland Garros tennistoernooi is boos en schreeuwt het uit: “Ik wil een dak!” Jaloers kijkt hij naar zijn Britse collega van het Wimbledon toernooi, die al zeven jaar een dak boven het centre court kan laten rollen. Hij wél, denkt Guy, terwijl hij weet dat de gem...

LEES VERDER