• ALLES IS LIEFDE! (EN LIEFDE IS ALLES)

    Edwin van Wijk Managing Partner

    Gisteren viel op LinkedIn mijn oog op een filmpje dat was onderscheiden met een Award. Het liet doodgewone mensen zien, die op camera antwoord moesten geven op de vraag: “Why do you matter?” En niemand kwam daar uit, en iedereen vond het tamelijk ongemakkelijk die vraag te beantwoorden. Daarom werd ze vervolgens gevraagd een brief voor te lezen van een dierbare (vader, zoon, moeder, dochter vriend of vriendin) die wel onder woorden wist te brengen waarom de persoon in kwestie zo sp...

  • “JE KRIJGT HET NIET MEER UITGELEGD”

    Michael Renssen Strategy Director

    THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE – Op z’n beloop laten. Niet ingrijpen. Geen maatregelen nemen. Gedogen. En uiteindelijk geconfronteerd worden met het grootst denkbare communicatieprobleem: daar waar ooit argumenten voor ingrijpen voor handen waren, krijg je het nu niet meer uitgelegd. Het lijkt erop alsof onze overheid in de voorbije decennia zich vooral van zijn meest coöperatieve, vriendelijkste, maar vooral ook zijn meest passieve kant heeft laten zien. Zo van: “nou het ...

  • IS DE BESTUURDER EEN MASOCHIST?

    Lars Hooning Associate Director

    THEMA: BESTUREN – In de ruim 35 jaar dat ik als vrijwilliger en dan vaak in de functie van voorzitter deel uitmaakte van allerlei besturen in verschillende sectoren, heb ik het nodige meegemaakt. Ik memoreer: chantage, bedreiging (en vervolgens aangifte gedaan), boze brieven van 3 kantjes met veel onwelvoeglijke adjectieven, moties van wantrouwen,  vileine leden die aan je stoelpoten zagen … it’s all in the game. Of je bent beroepsbestuurder – Commissaris van de Koning...

  • MINDER KABAAL, MEER VERHAAL OVER STAAL

    Michael Renssen Strategy Director

    THEMA: STORYTELLING – Het gaat niet goed met de staalproductie. Dat komt vooral doordat autofabrikanten minder staal afnemen, want hun markten staan onder druk. En wanneer je als staalproducent vooral aan die autofabrikanten levert, dan wordt het een één-tweetje: minder afzet, kosten omlaag en mensen eruit. Gisteren en vandaag is Tata Steel in IJmuiden dit verhaal dus aan het vertellen. De vertelbeurt begon eind oktober en het gaat ze niet gemakkelijk af. Sterker, eigenlijk ver...

BLOGS

WAAR BLIJFT DE T-SHAPED COMMUNICATIE-PROFESSIONAL?

Bij Value@Stake vinden we dat een communicatieprofessional begrip moet hebben van de zakelijke context waarin hij actief is. Dat hij snapt waar het in de organisatie om draait, dat hij business- en verdienmodellen weet te doorgronden, dat hij de issues kent waarmee een organisatie geconfronteerd kan...

LEES VERDER

BESTUURDERS ONDER HET VERGROOTGLAS

Belangrijkste inzichten uit de Off-the-Record sessie van Value@Stake op 25 april 2019 door Lars Hooning en Michael Renssen Circa 20 bestuurders van uiteenlopende organisaties waren 25 april op bezoek bij Value@Stake in Hilversum. Doel: het bijwonen van een zogenaamde Off-the-Record sessie waarin dri...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

FIJNE FEESTDAGEN EN EEN SUCCESVOL 2019!

Een voor velen bewogen jaar zit er bijna op. Tijd om enkele dagen te reflecteren en energie te tanken in de besloten kring van familie en dierbaren. Wij danken onze cliënten en relaties voor het vertrouwen dat zij afgelopen jaar in ons hebben gesteld en zien uit naar een minstens zo prettige samenw...

LEES VERDER

PRIORITEIT EN BEELDVORMING

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE / Als alles verloopt volgens de planning van het zittende kabinet hebben we per 1 januari aanstaande een wet die het brommerrijders verbiedt in het openbaar een integraalhelm te dragen en schaatsers om een bivakmuts op te zetten. Een wet met mogelijk verstrekkende gevol...

LEES VERDER