• ALLES IS LIEFDE! (EN LIEFDE IS ALLES)

    Edwin van Wijk Managing Partner

    Gisteren viel op LinkedIn mijn oog op een filmpje dat was onderscheiden met een Award. Het liet doodgewone mensen zien, die op camera antwoord moesten geven op de vraag: “Why do you matter?” En niemand kwam daar uit, en iedereen vond het tamelijk ongemakkelijk die vraag te beantwoorden. Daarom werd ze vervolgens gevraagd een brief voor te lezen van een dierbare (vader, zoon, moeder, dochter vriend of vriendin) die wel onder woorden wist te brengen waarom de persoon in kwestie zo sp...

  • “JE KRIJGT HET NIET MEER UITGELEGD”

    Michael Renssen Strategy Director

    THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE – Op z’n beloop laten. Niet ingrijpen. Geen maatregelen nemen. Gedogen. En uiteindelijk geconfronteerd worden met het grootst denkbare communicatieprobleem: daar waar ooit argumenten voor ingrijpen voor handen waren, krijg je het nu niet meer uitgelegd. Het lijkt erop alsof onze overheid in de voorbije decennia zich vooral van zijn meest coöperatieve, vriendelijkste, maar vooral ook zijn meest passieve kant heeft laten zien. Zo van: “nou het ...

  • IS DE BESTUURDER EEN MASOCHIST?

    Lars Hooning Associate Director

    THEMA: BESTUREN – In de ruim 35 jaar dat ik als vrijwilliger en dan vaak in de functie van voorzitter deel uitmaakte van allerlei besturen in verschillende sectoren, heb ik het nodige meegemaakt. Ik memoreer: chantage, bedreiging (en vervolgens aangifte gedaan), boze brieven van 3 kantjes met veel onwelvoeglijke adjectieven, moties van wantrouwen,  vileine leden die aan je stoelpoten zagen … it’s all in the game. Of je bent beroepsbestuurder – Commissaris van de Koning...

  • MINDER KABAAL, MEER VERHAAL OVER STAAL

    Michael Renssen Strategy Director

    THEMA: STORYTELLING – Het gaat niet goed met de staalproductie. Dat komt vooral doordat autofabrikanten minder staal afnemen, want hun markten staan onder druk. En wanneer je als staalproducent vooral aan die autofabrikanten levert, dan wordt het een één-tweetje: minder afzet, kosten omlaag en mensen eruit. Gisteren en vandaag is Tata Steel in IJmuiden dit verhaal dus aan het vertellen. De vertelbeurt begon eind oktober en het gaat ze niet gemakkelijk af. Sterker, eigenlijk ver...

BLOGS

AVG EN BESTUURDERS: GEWOON MOUWEN OPROLLEN

THEMA: BESTUURSCOMMUNICATIE ♦ In de afgelopen maanden heb ik met veel genoegen allerlei organisaties – zeg maar het maatschappelijk middenveld in Rotterdam e.o. – mogen helpen met het geven van voorlichting over de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Boeiende avonden met ge...

LEES VERDER

ASSET MANAGER: BENUT JE KENNIS BETER!

THEMA: FINANCIËLE COMMUNICATIE ♦ Toen ik voor een grote asset manager werkte, verbaasde het mij altijd hoe ontzettend veel research er geproduceerd werd. Hele teams zijn er bezig te schrijven over de diverse asset classes, research naar nieuwe (illiquide) asset classes en macroresearch. De...

LEES VERDER

NIEUWE DIENSTEN, OUWE SMOESJES

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Picnic timmert aan de weg. En stevig ook! Gisteren maakte Twinkle Magazine bekend dat het bedrijf op de zesde plaats staat van de 30 snelst groeiende tech-bedrijven in Europa. Tech-bedrijven? Het is toch een online supermarkt? Onzin, vinden analisten tegenwoordi...

LEES VERDER

MOOIE TIJDEN VOOR DE PR PROFESSIONAL

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ Het zijn mooie tijden voor de PR professional. Daar waar hij in het verleden vooral werd ingeschakeld om journalisten – vaak eenzijdig – te informeren, heeft hij nu ongekende beroepsmogelijkheden. De PR mens beklimt de toppen van de Olympus. Het zal ...

LEES VERDER

“WE KUNNEN PRIMA LEVEN ZONDER FACEBOOK”

THEMA: SOCIALE MEDIA ♦ Terwijl ik dit schrijf vindt op NPO Radio 1 een discussie plaats over leven zonder Facebook. Middels de beproefde stand.nl formule wordt Nederland bevraagd: kan je eigenlijk wel prima leven zonder Facebook? Het resultaat na ruim 700 stemmen: 92% schijnt het prima te ku...

LEES VERDER

REPUTATIE FINANCIËLE DIENSTVERLENERS? BEGIN INTERN!

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ We zijn alweer een aantal jaren verder sinds de aanvang van de crisis in 2008 en toch worstelen veel financiële instellingen nog steeds met hun reputatie. Uit onderzoek blijkt dat de grootste zorg de publieke perceptie van de industrie is. Ik ben ervan overtuigd ...

LEES VERDER