Edwin van Wijk Managing Partner

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE

♦ In de jaren zeventig van de vorige eeuw zei ‘de Generaal’, Rinus Michels: “Voetbal is Oorlog “. Maar welbeschouwd is zaken doen dat ook.  Want elke organisatie, of dat nu een bedrijf is, een politieke partij of een maatschappelijke organisatie, heeft een missie te realiseren; de continuïteit van de onderneming. Maar ook vijanden die dat willen dwarsbomen.

En feitelijk is elke concurrent ‘de Vijand’ die het heeft voorzien op jouw marktaandeel, jouw klanten, jouw beste medewerkers of op jouw organisatie (in het geval van een overnamepoging). Sommige  tegenstanders zijn er zelfs op uit om jou ‘uit de markt te drukken’, ‘je kapot te maken’.

Doorgaans wint degene die de meeste steun weet te mobiliseren onder cruciale stakeholders En het mobiliseren van steun gebeurt door middel van communicatie. Strategische communicatie, of, -zoals wij zeggen- mission-critical communications.

Wie communicatie inzet als een strategisch wapen in de strijd om het (voort)bestaan, zorgt er namelijk voor dat zijn organisatie draagvlak heeft onder aandeelhouders, klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. Zodat ze ‘aan je kant staan’ of ‘aan de kant gaan’.

De krijgsheren uit de Chinese Oudheid wisten al dat een gevecht op leven en dood meer kans van slagen heeft als daar strategie aan vooraf is gegaan. Op de geheel vernieuwde website  van Value@Stake hebben we, onderaan de homepage, de 36 Krijgslisten uit de Chinese Oudheid doorvertaald naar de strategische communicatiepraktijk van vandaag de dag. In een matrix van 6 x 6 vierkantjes staan strategische listen voor de Aanval, voor Terreinwinst, voor een Gewonnen Situatie, voor Omgaan met de Vijand, voor Chaotische Situaties, en voor een Verloren Situatie.

Waar het uiteindelijk telkens weer op neerkomt, is dat je -voordat je het gevecht aangaat- veel aandacht besteedt aan onderzoek, analyse en voorbereiding. Stel eerst vast of je je in een ‘Can Win’ of een ‘Must Lose’-positie bevindt. Bedenk dan welke opties je hebt en ga vervolgens doordacht te werk. Dan vergroot je de kans op de overwinning met zo min mogelijk slachtoffers of reputatieschade.

MEER BLOGS VAN Edwin van Wijk

Tegen maatschappelijke zorgplicht? Hoezo?

Er is tegenwoordig geen grote onderneming meer te vinden die niet beweert MVO/CSR en ESG hoog in het vaandel te hebben.  Maatschappelijk verantwoord ondernemen, corporate social responsibility en duurzaamheid op environmental, social en governance gebied is ‘the name of the game’ ...

LEES VERDER

SYWERT, DE GEIT EN DE KOOL

Omdat crisiscommunicatie en reputatiemanagement mijn vak is, zat ik op het puntje van mijn stoel te kijken naar het langverwachte Buitenhof-interview met Sywert van Lienden. Hij zou tegenover Twan Huys verantwoording afleggen over de 9 miljoen euro die hij had overgehouden aan de mondkapjesdeal...

LEES VERDER

MEER BLOGS

‘MIND THE GAP’​ REVISITED

Eerder deze week werd duidelijk dat beursgenoteerde ondernemingen het niet zien niet zitten om “een maatschappelijke zorgplicht opgedrongen te krijgen”.  De nieuwe corporate governancecode, die in de maak is, zou voor beursondernemingen wel eens het Shell-schrikbeeld kunnen opleve...

LEES VERDER

Tegen maatschappelijke zorgplicht? Hoezo?

Er is tegenwoordig geen grote onderneming meer te vinden die niet beweert MVO/CSR en ESG hoog in het vaandel te hebben.  Maatschappelijk verantwoord ondernemen, corporate social responsibility en duurzaamheid op environmental, social en governance gebied is ‘the name of the game’ ...

LEES VERDER