Edwin van Wijk Managing Partner

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE

♦ In de jaren zeventig van de vorige eeuw zei ‘de Generaal’, Rinus Michels: “Voetbal is Oorlog “. Maar welbeschouwd is zaken doen dat ook.  Want elke organisatie, of dat nu een bedrijf is, een politieke partij of een maatschappelijke organisatie, heeft een missie te realiseren; de continuïteit van de onderneming. Maar ook vijanden die dat willen dwarsbomen.

En feitelijk is elke concurrent ‘de Vijand’ die het heeft voorzien op jouw marktaandeel, jouw klanten, jouw beste medewerkers of op jouw organisatie (in het geval van een overnamepoging). Sommige  tegenstanders zijn er zelfs op uit om jou ‘uit de markt te drukken’, ‘je kapot te maken’.

Doorgaans wint degene die de meeste steun weet te mobiliseren onder cruciale stakeholders En het mobiliseren van steun gebeurt door middel van communicatie. Strategische communicatie, of, -zoals wij zeggen- mission-critical communications.

Wie communicatie inzet als een strategisch wapen in de strijd om het (voort)bestaan, zorgt er namelijk voor dat zijn organisatie draagvlak heeft onder aandeelhouders, klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. Zodat ze ‘aan je kant staan’ of ‘aan de kant gaan’.

De krijgsheren uit de Chinese Oudheid wisten al dat een gevecht op leven en dood meer kans van slagen heeft als daar strategie aan vooraf is gegaan. Op de geheel vernieuwde website  van Value@Stake hebben we, onderaan de homepage, de 36 Krijgslisten uit de Chinese Oudheid doorvertaald naar de strategische communicatiepraktijk van vandaag de dag. In een matrix van 6 x 6 vierkantjes staan strategische listen voor de Aanval, voor Terreinwinst, voor een Gewonnen Situatie, voor Omgaan met de Vijand, voor Chaotische Situaties, en voor een Verloren Situatie.

Waar het uiteindelijk telkens weer op neerkomt, is dat je -voordat je het gevecht aangaat- veel aandacht besteedt aan onderzoek, analyse en voorbereiding. Stel eerst vast of je je in een ‘Can Win’ of een ‘Must Lose’-positie bevindt. Bedenk dan welke opties je hebt en ga vervolgens doordacht te werk. Dan vergroot je de kans op de overwinning met zo min mogelijk slachtoffers of reputatieschade.

MEER BLOGS VAN Edwin van Wijk

SNEUVELT INTEGRITEIT IN (CORONA) CRISISTIJD?

Het is nog maar een paar maanden geleden dat we in Nederland geen weet hadden van wat ons in 2020 boven het hoofd hing. Die virusuitbraak in China leek ons niet te zullen deren en als ie toch onze kant op zou komen, dan zou het niet meer zijn dan een iets zwaarder dan gebruikelijk griepje. Hier was ...

LEES VERDER

CORONASLAATJES

Terwijl bijna iedereen zijn adem inhoudt voor de ramp die in de komende weken en maanden over ons heen komt, en bidt, duimt of klapt voor de zorgverleners die in de frontlinie staan of binnenkort komen te staan, zijn er bedrijven die het nodig vinden om een reputatieslaatje uit de coronacrisis te sl...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER