Edwin van Wijk Managing Partner

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE

♦ In de jaren zeventig van de vorige eeuw zei ‘de Generaal’, Rinus Michels: “Voetbal is Oorlog “. Maar welbeschouwd is zaken doen dat ook.  Want elke organisatie, of dat nu een bedrijf is, een politieke partij of een maatschappelijke organisatie, heeft een missie te realiseren; de continuïteit van de onderneming. Maar ook vijanden die dat willen dwarsbomen.

En feitelijk is elke concurrent ‘de Vijand’ die het heeft voorzien op jouw marktaandeel, jouw klanten, jouw beste medewerkers of op jouw organisatie (in het geval van een overnamepoging). Sommige  tegenstanders zijn er zelfs op uit om jou ‘uit de markt te drukken’, ‘je kapot te maken’.

Doorgaans wint degene die de meeste steun weet te mobiliseren onder cruciale stakeholders En het mobiliseren van steun gebeurt door middel van communicatie. Strategische communicatie, of, -zoals wij zeggen- mission-critical communications.

Wie communicatie inzet als een strategisch wapen in de strijd om het (voort)bestaan, zorgt er namelijk voor dat zijn organisatie draagvlak heeft onder aandeelhouders, klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. Zodat ze ‘aan je kant staan’ of ‘aan de kant gaan’.

De krijgsheren uit de Chinese Oudheid wisten al dat een gevecht op leven en dood meer kans van slagen heeft als daar strategie aan vooraf is gegaan. Op de geheel vernieuwde website  van Value@Stake hebben we, onderaan de homepage, de 36 Krijgslisten uit de Chinese Oudheid doorvertaald naar de strategische communicatiepraktijk van vandaag de dag. In een matrix van 6 x 6 vierkantjes staan strategische listen voor de Aanval, voor Terreinwinst, voor een Gewonnen Situatie, voor Omgaan met de Vijand, voor Chaotische Situaties, en voor een Verloren Situatie.

Waar het uiteindelijk telkens weer op neerkomt, is dat je -voordat je het gevecht aangaat- veel aandacht besteedt aan onderzoek, analyse en voorbereiding. Stel eerst vast of je je in een ‘Can Win’ of een ‘Must Lose’-positie bevindt. Bedenk dan welke opties je hebt en ga vervolgens doordacht te werk. Dan vergroot je de kans op de overwinning met zo min mogelijk slachtoffers of reputatieschade.

MEER BLOGS VAN Edwin van Wijk

DE CORONACRISIS IS (OOK) EEN VERTROUWENSCRISIS

Over de COVID-19 (‘corona’) pandemie, en de gevolgen ervan op de volksgezondheid, economie, maatschappelijk en persoonlijk leven is al veel geschreven en nog veel meer gezegd. Wat mij daarbij meer en meer duidelijk wordt is dat hierbij het centrale begrip ‘vertrouwen’ is. Of eerder, het gebr...

LEES VERDER

WIE ZIJN BRAND BRANDT …

Sinds de jaren ’60/’70 kennen we activistische NGO’s die bedrijven publiekelijk aanspreken op hun gedrag. Greenpeace dat met z’n Rainbow Warrior de walvisjacht en dumpingen van radioactief of anderszins giftig afval op zee probeerde tegen te gaan, Stichting Wakker Dier dat de Plofkip...

LEES VERDER

MEER BLOGS

TERUG NAAR DE MENSELIJKE MAAT

Regiobank, vandebron en Beterboeken. Zomaar een aantal Nederlandse bedrijven die op het oog niets met elkaar te maken hebben. Hoezeer ze ook van elkaar verschillen qua activiteiten, ze delen een schaars goed: kleinschaligheid en daardoor oog voor de menselijke maat. Deze bedrijven steken in positiev...

LEES VERDER

TRANSPARANTIE-VERTROUWEN-HANDELEN-INTEGRITEIT

Net als vele landgenoten heb ik met stijgende verbazing het dossier over de “Kindertoeslagaffaire” gevolgd en met nog meer verbazing de verhoren op TV gevolgd, de artikelen in de kranten gelezen en bij tijd en wijle ook nog eens naar de avondleuterprogramma’s gekeken. Regelmatig had ik herinne...

LEES VERDER