Value@Stake Mission-critical insights

Uw externe communicatie zal in deze tijden van coronacrisis zijn aangepast. En voor iedere organisatie is dat verschillend. Toch zijn er enkele overwegingen over digitale en sociale mediacommunicatie, waar álle organisaties nu scherp op moeten en kunnen letten. Onze internationale partner FTI Strategic Communications heeft ze deze week (16-03-2020) voor u op een rijtje gezet.

TOP 10 OVERWEGINGEN: 

1. Check bestaande contentplannen / berichtenschema’s die mogelijk niet langer geschikt zijn, inclusief geplande content die mogelijk wordt gedeeld via eigen kanalen en gebruikers en die van derden.

2. Geen diensten via digitale media promoten die verband kunnen houden met de situatie of die kunnen worden opgevat als dat het bedrijf op enigerlei wijze van de crisis profiteert.

3. Deel (goedgekeurde) updates van uw organisatie met betrekking tot Coronavirus. Doe dat met een geschikte afbeelding en link naar meer informatie. Belangrijke updates kunnen ook worden vastgepind aan de top van sociale media profielen.

4. Vermijd het plaatsen van tweets die meer dan twee uur van tevoren zijn gepland. Belangrijke en kritieke ontwikkelingen kunnen tot gevolg hebben dat de berichten niet langer geschikt zijn.

5. Overweeg het maken van een FAQ webpagina van de organisatie, en delen van de link daarvan via sociale media. Zorg ervoor dat de website zo optimaal is bijgewerkt met de meest recente publieke informatie over bezoeken aan het kantoor, evenementen of bijeenkomsten.

6. Overweeg intern om aanvullende sociale mediarichtlijnen voor werknemers op te stellen en te delen, die eventuele beperkingen verduidelijken en/of bevestigen.

7. Intensiveer de controle op organisatie mentions in sociale media en zorg ervoor dat belangrijke Coronavirus gerelateerde vragen zo snel mogelijk worden opgepakt. Negeer oproepen om informatie niet, maar verplicht u ook niet om updates te delen voor een bepaalde deadline.

8. Controleer regelmatig sociale media posts van peers en concurrenten om te checken dat uw digitale communicatie aanpak in lijn is met informatieverwachtingen in uw sector/industrie.

9. Overweeg om betaalde sociale en digitale mediacampagnes te onderbreken of te beperken die mogelijk niet langer geschikt zijn. Denk daarbij ook aan uw betaalde arbeidsmarktcommunicatie. Als u sociale media advertising voortzet, wees dan extra waakzaam voor vragen die moeten worden beantwoord. Overweeg ook om advertising in sociale en digitale media te gebruiken om specifieke doelgroepen te bereiken met dringende of cruciale updates.

10. Overweeg het ontwikkelen en/of delen van sectorrelevante bronnen of richtlijnen die anderen kunnen helpen.

Voor organisaties met consumentgerichte sociale media-accounts is het te overwegen om extra community-management activiteiten te ontwikkelen. Het wordt voor uw klanten immers steeds belangrijker om op de hoogte te zijn en om informatie bevestigd te zien.

MEER BLOGS VAN Team

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER

WHITEPAPER MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES

Vandaag verscheen de whitepaper “MEER AANDACHT VOOR EFFECTIEF EN STRATEGISCH STAKEHOLDERMANAGEMENT VEREIST, MAAR HOE GAAT MIJN ORGANISATIE DAT DOEN?, van onze bestuurlijke expert Lars Hooning. Speciaal voor organisatieprofessionals die hun vaardigheden in stakeholdermanagement in een snel ver...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER