Edwin van Wijk Managing Partner

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT

♦ Vandaag kopte de Gooi- en Eemlander dat Blokker de groene zeep terug in de winkels wil. Betekent dit dat de ‘transformatie’ van de 450 Blokker-winkels waarover we in twee eerdere blogs al schreven te ‘radicaal’ is? Nog geen jaar onderweg en bij de eerste de beste tegenvallende resultaten gelijk terug naar ‘vroeger’. Toen Blokker nog succesvol was met sudderplaatjes en groene zeep. Geen huisvrouw kon zonder… De verantwoordelijke voor de vernieuwing en de internetstrategie van de gelijknamige winkelketen heeft er alles aan gedaan om te voorkomen dat de klok vijftig jaar werd teruggezet. Hij weet de slechte resultaten aan de ‘gammele logistiek ‘ van het detailhandelsconcern. Maar hij heeft het onderspit moeten delven en zit nu ziek thuis, zo weet de krant.

Een woordvoerster noemt het allemaal ‘niets bijzonders’. Het is gewoon een ‘bijstelling van het assortiment.’ Maar volgens goed ingevoerde bronnen rondom het bedrijf, is de paniek uitgebroken omdat de familie van de oprichter weigert nog langer geld in de reorganisatie te steken als de groene zeep niet terug op het schap komt.

Waar het volgens mij vooral aan schort bij Blokker is het gebrek aan regie. In eerste instantie over de stakeholders (lees de aandeelhouder en de RvC) maar ook over de beeldvorming via de media.

Toen Meneer Jaap Blokker nog leefde, was het in elk geval duidelijk wie de baas was. Natuurlijk was hij niet perfect en nam hij menige beslissing die verkeerd uitpakte, maar er was tenminste een lijn (zijn lijn) en die werd gevolgd. Na zijn overlijden in 2011 werd hij opgevolgd door zijn Engelse achterneef Robert Palmer, die het maar kort volhield, omdat hij stuitte op weerstand van de RvC. Ruim een jaar geleden trad Casper Meijer aan, de eerste ceo die niet uit de familie kwam. Hij zou de luiken open gooien en een ‘normaal’ stakeholder management en mediabeleid invoeren. Ook zouden de verschillende ketens onder de Blokker Holding meer verantwoordelijkheid krijgen om snel een antwoord te vinden op het veranderde koopgedrag van de consument. Het geld dat nodig is voor de ombouw van Blokker en de andere ketens zou voor een flink deel worden gefourneerd door de aandeelhouder, de familie Blokker.

Maar die bemoeit zich nu dus rechtstreeks met het assortiment dat bij Blokker op de schappen moet liggen. En de media schrijven – bij gebrek aan duidelijke communicatieregie – over ruzie en paniek in de top van het bedrijf, maar de woordvoerster zegt dat er niets aan de hand is…

Op mij, als communicatiestrateeg, komt het gedoe rondom Blokker over als de groenezeephelling van het spelprogramma Zeskamp/Spel Zonder Grenzen, gepresenteerd door Dick Passchier met wedstrijdcommentaar van Barend Barendse. Een populair spelprogramma uit de tijd dat Blokker en V&D nog household names waren, waarin teams uit idyllische plattelandsgemeentes energiek de flink ingezeepte schuine wand opstoven, om binnen enkele seconden weer terug naar ‘af’ te glijden.

Als stuurman aan wal denk ik dat de ceo van de Holding de verwachtingen van de stakeholders en media beter had kunnen, nee, moeten managen. Nu heeft hij na een enkel interview met het FD en nog een paar media zich eigenlijk onvoldoende gemanifesteerd als de centrale regisseur van de decentraal geleide business. Hierdoor werd de arme Rob Heesen de risee van Nederland toen hij door het NOS Journaal werd gegrild.

Ook delegerend leiderschap is nog altijd Leiderschap. En zeker na een zo groots aangekondigde radicale transformatie, moet je dat voortdurend laten zien en er onophoudelijk over communiceren.

MEER BLOGS VAN Edwin van Wijk

SNEUVELT INTEGRITEIT IN (CORONA) CRISISTIJD?

Het is nog maar een paar maanden geleden dat we in Nederland geen weet hadden van wat ons in 2020 boven het hoofd hing. Die virusuitbraak in China leek ons niet te zullen deren en als ie toch onze kant op zou komen, dan zou het niet meer zijn dan een iets zwaarder dan gebruikelijk griepje. Hier was ...

LEES VERDER

CORONASLAATJES

Terwijl bijna iedereen zijn adem inhoudt voor de ramp die in de komende weken en maanden over ons heen komt, en bidt, duimt of klapt voor de zorgverleners die in de frontlinie staan of binnenkort komen te staan, zijn er bedrijven die het nodig vinden om een reputatieslaatje uit de coronacrisis te sl...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER