Michael Renssen Strategy Director

THEMA: (HER)POSITIONERING – STAKEHOLDERMANAGEMENT

♦ “Sarah Jessica Parker schittert opnieuw in de tv-commercial van Blokker. In deze Blokker commercial wordt er een kijkje genomen in de vrolijke New Yorkse keuken van de Amerikaanse tv- en filmster Sarah Jessica Parker. Met veel flair treft de grote Blokker-fan in hoog tempo met al haar nieuwe hoogwaardige keukenapparatuur de laatste voorbereidingen voor een etentje. Vol enthousiasme vertelt zij haar vriendinnen over haar nieuwste aankopen bij Blokker, de winkel waar je de grootste keuze hebt uit de mooiste merken.”

Dit berichtje publiceerde de firma Blokker eigenhandig op 24 augustus jl. op YouTube. Ik moet toegeven: ik was op dat moment in het land (dus niet op vakantie), zag de nieuwe commercial op de buis en … besloot niet te reageren. Mijn vorige column over de huishoudwinkel indachtig (terug te vinden op deze website), vond en vind ik dat er eerst maar eens een beetje duidelijkheid moet komen over de radicale transformatierichtingen die Blokker inslaat, voordat we daar een goed onderbouwde opinie over kunnen geven. Inhakken op een losse marketingflodder is dan misschien wat al te gemakkelijk, te meer omdat er enkele weken geleden nóg een Sarah Jessica oprisping volgde.

Want wie weet … staat transformatiekoning directeur Heesen momenteel wel achter de schermen op het punt om een radicaal plan uit te rollen.

Wie weet … worden wij binnenkort verblijd met een revolutionaire Blokker-formule, die recht doet aan het jaar waarin we leven.

Wie weet … begint Blokker binnenkort met het herschrijven van retailgeschiedenis en toont het bedrijf aan zijn corporate story opnieuw te kunnen vertellen.

Wie weet …

Weet u het? Heeft u gemerkt of er enige beweging zit in de aangekondigde radicale transformatie? Ergens deze zomer hoorde ik dat de uitrol van “de nieuwste Blokker” versneld werd, maar hoe radicaal is dat? Had u überhaupt het gevoel in een totaal andere wereld terecht gekomen te zijn toen u een nieuwste Blokker inwandelde (als u dat al deed)? Heeft u al, net als ik, op de website van de nieuwste Blokker gekeken? Kreeg u toen ook dat “mwah” gevoel? Zo van: het is toch geen Coolblue? En dat u toen, net als ik, vond dat u uw weg in de online shoppingwereld al gevonden hebt, en dat de nieuwste Blokker niet op de route ligt?

En daarom vind ik dat ik nu niet meer schouderophalend langs de zijlijn kan staan.

Blokker, DOE WAT! Kom van je plek af! Ga de wereld uitleggen wat je voor ons in petto hebt. Laat aan al je stakeholders zien dat je nog steeds veel in je mars hebt. Stijg uit boven dat Sarah Jessica Parker gedoe dat je met ons deelt. Word zélf weer een Blokker-fan en deel dát eens een keer met ons. Want uw klant weet nog steeds heel goed hoe de kaasschaaf over uw winkelformule te halen. Hoe langer Blokker wacht te vertellen waar het naartoe gaat, hoe meer bloed zal vloeien. En zó radicaal (en pijnlijk) hoeft de transformatie toch ook niet te zijn …

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

MEER BLOGS

BESTUURDERS ONDER HET VERGROOTGLAS

Belangrijkste inzichten uit de Off-the-Record sessie van Value@Stake op 25 april 2019 door Lars Hooning en Michael Renssen Circa 20 bestuurders van uiteenlopende organisaties waren 25 april op bezoek bij Value@Stake in Hilversum. Doel: het bijwonen van een zogenaamde Off-the-Record sessie waarin dri...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER