Michael Renssen Strategy Director

THEMA: (HER)POSITIONERING – STAKEHOLDERMANAGEMENT

♦ Rob Heesen of Sarah Jessica Parker? Wie gaat Blokker uit het dal halen? Over de woordvoerderskwaliteiten van winkeldirecteur Rob Heesen schreef partner Edwin van Wijk enkele weken geleden al een beschouwing, die hij beëindigde met de welgemeende aanbeveling om ook eens te letten op het non-verbale in de communicatie. Waar ik op persoonlijke titel nog aan zou willen toevoegen dat het een “radicale transformatie” zou zijn om als winkelketen nu eens wél empathie te tonen voor je lijst van bijna 400 overtallige medewerkers.

Radicale transformatie. Ik heb het begrip heel wat dagen in mijn hoofd horen gonzen, en het werd een week na het noodlottige interview van directeur Rob opnieuw gemarkeerd door de commercial die Blokker de wereld in bracht, waarin “de nieuwste Blokker” werd gelanceerd. De nieuwste? Ja, de allernieuwste, het kan niet nieuwer en daarvan is natuurlijk Sarah Jessica Parker (51) het onmiskenbare symbool. Zo zien wij haar dertig seconden lang staafmixend, dweilend, kaasschavend, messensettend en poffertjes bakkend in weer, in de tussentijd verwijzend naar vage veranderingen in haar leven en haar onnavolgbare en behendige pols.

Blokker heeft haar hele leven overhoop gegooid, is de boodschap. De commercial is op Youtube te zien en wordt daar begeleid met het tekstje: “Leuke, vernieuwende en verrassende communicatiedraai van Blokker, met een vette knipoog ietwat over-the-top.” Leven overhoop en een communicatiedraai. De radicale transformatie kondigt zich aan. Het wordt enigszins duidelijk “wat wij gaan doen”, zoals Heesen enige weken geleden vol vuur aankondigde.

Ik zit alleen met één vraag na al dit transformatiegeweld: is “de nieuwste Blokker” geschikt voor de nieuwste consument? De nieuwste consument die eraan gewend is geraakt om zijn informatie over merken en organisaties uit allerlei richtingen te ontvangen. De nieuwste consument voor wie directeur Rob welhaast een grotere celebrity is geworden dan over-the-top Sarah. De nieuwste consument die het wantrouwt als bedrijfsmanagers grootschalig ontslag wegmoffelen onder nietszeggend managementjargon als “radicale transformatie”. De nieuwste consument die dit wantrouwen meeneemt in zijn beoordeling van een merk of organisatie. De nieuwste consument ten slotte die voor staafmixers, dweilen, kaasschaven en messensets allang nieuwe verkoopkanalen heeft gevonden.

Als je de transformatie van de nieuwste Blokker wilt uitleggen met een kaasschaaf, dan zul je van betere huize moeten komen. Dan zul je bijvoorbeeld moeten afstappen van het idee dat je reorganisatie-issues kunt overschreeuwen met een marketingcampagne. Dat je oprechte bezorgdheid kunt weglachen  met een Hollywood-actrice met een losse pols. Dat je de nieuwste consument hiermee kunt wijsmaken dat hij zijn nieuwste staafmixer bij de nieuwste Blokker moet betrekken. Als je in je communicatiestrategie niet bereid bent om rekening te houden met de nieuwste consument, de consument die communicatie integraal verwerkt en handelt op basis van zijn mentale optelsommetjes, dan weet die nieuwste consument precies hoe hij de kaasschaaf over je bedrijf kan halen. Het is voor de nieuwste Blokker te hopen dat de échte radicale transformatie zo spoedig mogelijk plaats vindt.

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

MEER BLOGS

BESTUURDERS ONDER HET VERGROOTGLAS

Belangrijkste inzichten uit de Off-the-Record sessie van Value@Stake op 25 april 2019 door Lars Hooning en Michael Renssen Circa 20 bestuurders van uiteenlopende organisaties waren 25 april op bezoek bij Value@Stake in Hilversum. Doel: het bijwonen van een zogenaamde Off-the-Record sessie waarin dri...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER