Michael Renssen Strategy Director

De sportbond die gaat over ons nationale favoriete tijdverdrijf is reddeloos verloren. De reputatie van de bond is aan gort. Het vertrouwen in de organisatie is volledig verdwenen. Er zijn alleen nog maar beschuldigingen en verwijten. Voor bestuurders en managers – die toch al niet uitblonken in het uitdragen van visie – is de bond één grote slangenkuil geworden. En tot overmaat van ramp presteert het nationale elftal – óns Oranje – ook al niet om over naar huis te schrijven. Hoe moet dat nou verder met die KNVB?

Gelukkig verschijnt op dit soort momenten van catastrofe en hulpeloosheid het gilde van communicatieadviseurs en PR-professionals om ons licht aan het einde van de tunnel te tonen. Communicatiemensen staan openlijk in de coulissen aanwijzingen te geven over hoe het hens inziens wél zou kunnen. Hoe je je uit de nesten communiceert. Hoe je je organisatie weer in een positieve flow brengt. Zoals altijd als het niet lekker loopt bij organisaties. Toegegeven, we maken ons er bij Value@Stake zelf ook wel eens schuldig aan. De behoefte aan “reputatie-deskundigen” wordt immers gevoed door te wijzen op de rampen die in het verschiet liggen en die ene kleine escape, nietwaar? Zo mag KNVB-perschef Chris van Nijnatten kiezen uit tientallen ongevraagde tips en adviezen die hen vooral via de communicatie-vakmedia bereiken.

Maar is de KNVB wel reddeloos verloren? Is er eigenlijk veel aan de hand, behalve dat een aantal voetbaljournalisten (waarvan enkelen behoren tot het dagblad dat vorig jaar door de KNVB aan de kant werd gezet als officiële mediapartner) pagina’s volschrijven over mismanagement, interne complotten, infiltraties door obscure adviseurs, onfatsoenlijke bejegeningen van beoogde bondscoaches, onkunde van commissarissen en gebrek aan communicatie?

Wie in het weekeinde in georganiseerd verband tegen een balletje trapt, of zijn zoon of dochter dat zien doen, merkt dat alles op rolletjes loopt. Als je in een damesteam speelt, merk je dat het voetbal op alle fronten floreert en dat er een EK in eigen land nadert. Wie op zondagmiddag met een biertje in de hand de verrichtingen van zijn cluppie vanaf de tribune aanschouwt, merkt niets van gekrakeel binnen de bond. Wie kijkt naar de verrichtingen van de jongste lichting 17- en 18-jarige talenten bij onze clubs (ik noem Ajax, Feyenoord, AZ en FC Utrecht maar als voorbeeld) zal met mij eens zijn dat er binnenkort weer gouden tijden aanbreken voor ons Oranje, dus dan is dat geëmmer over bondscoaches ook weer voorbij. Hoezo KNVB reddeloos verloren?

Het is de hoogste tijd om alles weer in proporties te zien. Er gaapt een enorme kloof tussen wat wij als voetbalminnend en -spelend publiek ervaren, en wat boze journalisten ons over de KNVB en ons favoriete tijdverdrijf vertellen.  En die kloof verdwijnt weer als er een stabiel presterend Nederlands elftal komt (en dat komt), als er een directie komt (en die komt), als er – kortom – geen roddel en achterklap meer over is om over te schrijven. Hoewel er natuurlijk altijd weer iets nieuws komt om je over op te winden; die krantenkolommen en TV-minuten moeten immers vol. Laat dat maar aan onze fijnbesnaarde voetbaljournalisten over …

Volgens mij weten ze dit bij de KNVB. Dat stelt gerust. Tot slot misschien dan toch één tip: KNVB, laat zo af en toe ook eens blijken dat je het weet. Dat scheelt een hoop onrust onder communicatieprofessionals.

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

PRIORITEIT EN BEELDVORMING

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE / Als alles verloopt volgens de planning van het zittende kabinet hebben we per 1 januari aanstaande een wet die het brommerrijders verbiedt in het openbaar een integraalhelm te dragen en schaatsers om een bivakmuts op te zetten. Een wet met mogelijk verstrekkende gevol...

LEES VERDER

“EEN REGELRECHT LULVERHAAL”

THEMA: MARKETINGCOMMUNICATIE  /  Het was een item in het NOS Journaal en enkele kranten schreven er over. ik neem daarom aan dat menigeen er iets van meegekregen heeft: er is een pop-up condoomwinkel op het Utrechtse Centraal Station. Persoonlijk vernam ik het bij het bekijken van het maandagochte...

LEES VERDER

MEER BLOGS

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

OFF-THE-RECORD SESSIE, 25 APRIL 2019

Bestuurders  van organisaties liggen onder het maatschappelijke vergrootglas. Dat merken zij steeds vaker aan den lijve. De vraag naar meer transparantie, nieuwe morele en ethische normen, de aandacht van media voor maatschappelijke organisaties, sociale media waarbinnen verdenkingen, beschuldi...

LEES VERDER