Michael Renssen Strategy Director

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Als je eigen landje niet meedoet aan de WK Voetbal, geeft het je als voetballiefhebber én als communicatiedeskundige de mogelijkheid méér te letten op het spel dan op de knikkers. Om je licht eens te laten schijnen over de ontwikkeling van het voetbal in al zijn verschijningsvormen en beeldvorming: de organisatie die het bestiert (FIFA), ontwikkelingen bij de mensen die het spelletje spelen, en de regels van het spel gekoppeld aan de manier waarop die worden afgedwongen. Je kunt je daarmee een oordeel vormen over de reputatie van voetbal en de geloofwaardigheid ervan. En die staan er m.i. niet al te best voor. Ik neem u mee in een korte zomerfeuilleton, zo vlak na de afloop van het laatste WK, dat voor iedereen met uitzondering van de Fransen zo’n onbevredigende afloop had. Vandaag deel 1.

De reputatie van de FIFA

De geloofwaardigheid van het voetbal heeft alles van doen met de reputatie van de leidende organisatie. De FIFA-reputatie had met alle heisa van de laatste jaren rond Blatter, corrupte bestuursleden en selectieprocessen van WK-speellanden behoefte om eens schoon schip te maken en zich van z’n beste kant te laten zien. De nieuwe voorzitter Infantino wilde in het altijd vredelievende en van onbesproken gedrag zijnde Rusland, dat speciaal voor deze gelegenheid geen wedstrijden in Odessa (Krim) had gepland, aantonen dat de Blatter-jaren voorgoed voorbij waren en dat “FIFA” staat voor méér dan een populair (en lullig) videospelletje. .

Nadere bezinning op de kern en de reason why van de FIFA toonde aan dat de voetbalsport een frisse doorstart verdiende en daartoe werden uit andere sporten geleende innovaties als doellijntechnologie en video-arbitrage van stal gehaald. Vooral de video assistant referees (VARs) werden geprofileerd als door de FIFA bedachte revolutionaire toepassingen van moderne technologie in het altijd zo conservatieve voetbalwereldje. Dat in andere en – toegegeven – minder mondiale sporten zoals tennis en hockey de ontwikkelingen veel sneller en effectiever verlopen, dat vergelijk werd even niet gemaakt.

Wel jammer dat vrijwel iedereen in het duister tastte over wanneer een VAR nu eigenlijk mocht ingrijpen. De FIFA had informatievideootjes hierover op de eigen website geplaatst en toch discussieerden tijdens het WK vrijwel alle “voetbalanalisten in de studio”. Want in tegenstelling tot de verwachting leverden de beelden juist méér dan minder twijfel aan de arbitrage op. De slotsom? De VAR verwerd tot een bot wapen en diende – als je het negatief beschouwde – hoofdzakelijk om foute beslissingen van scheidsrechters een video-rechtvaardiging te geven. Het communicatief plaatsen van de VAR in een voortgaande ontwikkeling naar meer transparantie en rechtvaardigheid binnen de sport, en níet als een eindstation, was wenselijk geweest.

Voorts zagen wij bij iedere wedstrijd die ertoe deed FIFA-voorzitter Infantino zijn organisatie meer soortelijk gewicht bezorgen door in de VIP-loge de vredespaus te spelen tussen twee staatshoofden die elkaar niet noodzakelijkerwijs liefdevol bejegenen. Want voetbal heeft natuurlijk geen donder met politiek te maken, maar het valt niet te ontkennen dat de sport op hoog niveau wordt beoefend in veel landen waar men het niet zo nauw neemt met internationaal recht en afspraken.

De FIFA is een organisatie die – na vele jaren discussie over en rond Blatter – in de beeldvorming nu weer op hoofdlijnen in control en in beweging is, en in ieder geval zijn eigen hoogmis, het WK, benut om nieuwe ontwikkelingen te lanceren. Na jaren van wantrouwen, bouwt de FIFA weer aan zijn geloofwaardigheid door in te zetten op betere spelregelhandhaving en de rol die de organisatie in internationaal verband speelt. Daarmee scoort de FIFA een magere reputatievoldoende.

(wordt vervolgd)

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

MEER BLOGS

BESTUURDERS ONDER HET VERGROOTGLAS

Belangrijkste inzichten uit de Off-the-Record sessie van Value@Stake op 25 april 2019 door Lars Hooning en Michael Renssen Circa 20 bestuurders van uiteenlopende organisaties waren 25 april op bezoek bij Value@Stake in Hilversum. Doel: het bijwonen van een zogenaamde Off-the-Record sessie waarin dri...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER