THEMA: MARKETINGCOMMUNICATIE  /  Het was een item in het NOS Journaal en enkele kranten schreven er over. ik neem daarom aan dat menigeen er iets van meegekregen heeft: er is een pop-up condoomwinkel op het Utrechtse Centraal Station. Persoonlijk vernam ik het bij het bekijken van het maandagochtend-journaal. Ik zag een hele drukke stationshal met heel veel rennende reizigers en daartussen een in steigerbouw opgetrokken en tussen de fastfoodrestaurants geplaats tijdelijk winkelpand met daarop de levensgrote tekst: TRY BEFORE YOU FLY.  Ik zou zeggen: rennen maar! Of toch niet?

SOA Aids Nederland, een organisatie die zich bezig houdt met de gevolgen van onveilig vrijen, wil door middel van deze winkel duidelijk maken dat condoomgebruik de beste garantie biedt tegen SOA’s. De organisatie maakt zich zorgen over de dalende condoomconsumptie; die daling moet worden gekeerd. Vandaar … een winkel op Utrecht CS, waar je een overvloed aan condooms kan testen op maat, smaak, textuur, en alles wat condooms verder zo ongelooflijk fijn maakt. Er is zelfs een pashokje waarin je het beschermings- en voorbehoedsmiddel even kan “aandoen”, onder auspiciën van een heuse condoomadviseur die je met raad en daad (welke daad wordt er niet bij gezegd) terzijde staat.

De bedoeling van het een en ander? Waarschijnlijk dat zich bij u en bij mij een gedachte postvat in de trant van: “Nou zeg, dat is me ook wat! Lopen we hier met z’n zeventien miljoenen toch mooi kans om SOA-country #1 te worden met dat teruglopende condoomgebruik. Daar moet iets aan gedaan worden!” Dat noemen we in de communicatie een doel op het niveau van kennis en houding: weten dat er een probleem nadert, en positief staan ten opzichte van een oplossing.

Ik weet niet hoe het u verging toen u het bericht las of zag, maar dit doel is bij mij niet bereikt. Ik vermoed dat u – als u met mij tot de mannelijke sexe behoort – tot ironische gedachten kwam als:

  • denken die gasten nou werkelijk dat ik tijdens het overstappen van perron 7 naar perron 18 een condoomwinkel bezoek? dat ik dat zie als één van die dingen die hoognodig op mijn bucket-list moeten worden afgevinkt?
  • en dat ik dan tijdens het bezoek mij even terugtrek in het pashokje om mij – onder het genot van aanwezige stimulantia – een aantal condooms over de erecte penis te trekken?
  • en dat ik daarbij dan de hulp van de aanwezige condoomadviseur zou inroepen (“nee, deze zit niet helemaal lekker, hij past niet echt, kijkt u zelf maar even”)?

Ik denk dat uw gedachten net als de mijne alle kanten opgingen, behalve in de richting die door SOA Aids Nederland bedoeld was. En dat is ook niet zo gek, als je wilt dat Nederlandse burgers zich meer bewust zijn van een naderend maatschappelijk probleem, en je dat wilt verduidelijken met een irrelevante – en voor enkelen zelfs gênante – gimmick, die totaal niet is gebaseerd op bewustwording (kennis en houding) maar op gedrag (aantrekken dat ding!). En als je dat dat dan ook nog eens versiert met een lollig bedoelde en vooral Engelstalige slogan (Nederlanders praten immers altijd Engels bij de seks, toch?) dan zijn alle ingrediënten in huis om de plank communicatief flink mis te slaan.

Vanochtend liep ik door de drukke Utrechtse stationshal en zag hoe reizigers in hoog tempo langs de condoomwinkel snelden. Een met laptoptas gewapende man draaide zich op twee meter afstand van mij om, liet het beeld van de winkel en de daarop vermelde slogan enkele seconden op zich inwerken, keek mij aan en zei: “Dit is toch een regelrecht lulverhaal?” Ik kon niet anders dan instemmend en begripvol knikken.

MEER BLOGS VAN

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER