Michael Renssen

Strategy Director

Persoonlijk vind ik de volgende quote van John F. Kennedy altijd inspirerend als ik een fout moet erkennen en herstellen: ‘There are costs and risks to a program of action, but they are far less than the long-range risks and costs of comfortable inaction.’ Maar dat geldt ook voor veel van de bedrijven waarmee ik werk: banken, verzekeraars, venture capitalists, private equity huizen en semipublieke instellingen. Allemaal bedrijven waar reputatie van levensbelang is, omdat het direct met waarde van doen heeft.

Toch ervaren we dat veel bedrijven te lang wachten met actie wanneer ze moeten omgaan met issues en onaangename  situaties. Dat ze zich verschuilen in de gedachte dat het tot nu toe wel goed is gegaan en pas in actie moeten komen als ze er op aangesproken worden. Dat is een groot risico en kan dodelijk zijn. Wees proactief en creëer je eigen boodschap voordat de publieke opinie dat voor jou doet. Wees zelf de regisseur van je eigen reputatie. Een reputatie voor de langere termijn kan namelijk afhangen van dat ene moment dat je wél tijdig in actie kwam.

 

BLOGS VAN Michael

WIE ZIJN BRAND BRANDT …

Sinds de jaren ’60/’70 kennen we activistische NGO’s die bedrijven publiekelijk aanspreken op hun gedrag. Greenpeace dat met z’n Rainbow Warrior de walvisjacht en dumpingen van radioactief of anderszins giftig afval op zee probeerde tegen te gaan, Stichting Wakker Dier dat de Plofkip...

LEES VERDER

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER

WHITEPAPER MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES

Vandaag verscheen de whitepaper “MEER AANDACHT VOOR EFFECTIEF EN STRATEGISCH STAKEHOLDERMANAGEMENT VEREIST, MAAR HOE GAAT MIJN ORGANISATIE DAT DOEN?, van onze bestuurlijke expert Lars Hooning. Speciaal voor organisatieprofessionals die hun vaardigheden in stakeholdermanagement in een snel ver...

LEES VERDER

(HER)KENT U DE HAZEN EN WEET U HOE ZE LOPEN?

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT – “Weten hoe de hazen lopen” is een bekende uitdrukking. Hij geeft in grote lijnen weer wat er bij stakeholdermanagement komt kijken. Natuurlijk moet je de hazen eerst (her)kennen. Maar er is nog meer van belang als je het spel van rondrennende hazen goed wilt spel...

LEES VERDER

SNEUVELT INTEGRITEIT IN (CORONA) CRISISTIJD?

Het is nog maar een paar maanden geleden dat we in Nederland geen weet hadden van wat ons in 2020 boven het hoofd hing. Die virusuitbraak in China leek ons niet te zullen deren en als ie toch onze kant op zou komen, dan zou het niet meer zijn dan een iets zwaarder dan gebruikelijk griepje. Hier was ...

LEES VERDER

CORONASLAATJES

Terwijl bijna iedereen zijn adem inhoudt voor de ramp die in de komende weken en maanden over ons heen komt, en bidt, duimt of klapt voor de zorgverleners die in de frontlinie staan of binnenkort komen te staan, zijn er bedrijven die het nodig vinden om een reputatieslaatje uit de coronacrisis te sl...

LEES VERDER

COVID-19: HOE STEL JE JE MEDEWERKERS GERUST?

10 vragen die elke werkgever moet kunnen beantwoorden Wereldwijd zijn gezondheidsorganisaties. overheden en aandelenmarkten in beroering door het Coronavirus. Op dit moment is het virus gedetecteerd in 123 landen maar dit aantal zal waarschijnlijk verder stijgen. Terwijl wereldleiders en de wetensch...

LEES VERDER

COVID-19: CHECK UW DIGITALE COMMUNICATIE

Uw externe communicatie zal in deze tijden van coronacrisis zijn aangepast. En voor iedere organisatie is dat verschillend. Toch zijn er enkele overwegingen over digitale en sociale mediacommunicatie, waar álle organisaties nu scherp op moeten en kunnen letten. Onze internationale partner FTI Strat...

LEES VERDER

ALLES IS LIEFDE! (EN LIEFDE IS ALLES)

Gisteren viel op LinkedIn mijn oog op een filmpje dat was onderscheiden met een Award. Het liet doodgewone mensen zien, die op camera antwoord moesten geven op de vraag: “Why do you matter?” En niemand kwam daar uit, en iedereen vond het tamelijk ongemakkelijk die vraag te beantwoorden. Daarom w...

LEES VERDER

“JE KRIJGT HET NIET MEER UITGELEGD”

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE – Op z’n beloop laten. Niet ingrijpen. Geen maatregelen nemen. Gedogen. En uiteindelijk geconfronteerd worden met het grootst denkbare communicatieprobleem: daar waar ooit argumenten voor ingrijpen voor handen waren, krijg je het nu niet meer uitgelegd. Het l...

LEES VERDER

IS DE BESTUURDER EEN MASOCHIST?

THEMA: BESTUREN – In de ruim 35 jaar dat ik als vrijwilliger en dan vaak in de functie van voorzitter deel uitmaakte van allerlei besturen in verschillende sectoren, heb ik het nodige meegemaakt. Ik memoreer: chantage, bedreiging (en vervolgens aangifte gedaan), boze brieven van 3 kantjes met ...

LEES VERDER

MINDER KABAAL, MEER VERHAAL OVER STAAL

THEMA: STORYTELLING – Het gaat niet goed met de staalproductie. Dat komt vooral doordat autofabrikanten minder staal afnemen, want hun markten staan onder druk. En wanneer je als staalproducent vooral aan die autofabrikanten levert, dan wordt het een één-tweetje: minder afzet, kosten omlaag ...

LEES VERDER

STEL: UW CEO HOUDT ER PLOTSELING MEE OP … WAT DAN?

THEMA: TRANSITIECOMMUNICATIE – Bij een onverwachte bestuurswisseling is voorbereiding van cruciaal belang. Planning voor transparante en effectieve communicatie over het ongeplande vertrek van sleutelfiguren in de top van de onderneming kan namelijk een groot aantal risico’s, waaronder m...

LEES VERDER

WAAR BLIJFT DE T-SHAPED COMMUNICATIE-PROFESSIONAL?

Bij Value@Stake vinden we dat een communicatieprofessional begrip moet hebben van de zakelijke context waarin hij actief is. Dat hij snapt waar het in de organisatie om draait, dat hij business- en verdienmodellen weet te doorgronden, dat hij de issues kent waarmee een organisatie geconfronteerd kan...

LEES VERDER

BESTUURDERS ONDER HET VERGROOTGLAS

Belangrijkste inzichten uit de Off-the-Record sessie van Value@Stake op 25 april 2019 door Lars Hooning en Michael Renssen Circa 20 bestuurders van uiteenlopende organisaties waren 25 april op bezoek bij Value@Stake in Hilversum. Doel: het bijwonen van een zogenaamde Off-the-Record sessie waarin dri...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

FIJNE FEESTDAGEN EN EEN SUCCESVOL 2019!

Een voor velen bewogen jaar zit er bijna op. Tijd om enkele dagen te reflecteren en energie te tanken in de besloten kring van familie en dierbaren. Wij danken onze cliënten en relaties voor het vertrouwen dat zij afgelopen jaar in ons hebben gesteld en zien uit naar een minstens zo prettige samenw...

LEES VERDER

PRIORITEIT EN BEELDVORMING

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE / Als alles verloopt volgens de planning van het zittende kabinet hebben we per 1 januari aanstaande een wet die het brommerrijders verbiedt in het openbaar een integraalhelm te dragen en schaatsers om een bivakmuts op te zetten. Een wet met mogelijk verstrekkende gevol...

LEES VERDER

BOUWEN AAN VERTROUWEN

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT / In het normale, gangbare grote mensenleven waar je voor je geld moet werken is het leven overzichtelijk: je hebt een opleiding, daar doe je bij voorkeur vakmatig iets mee en voor al je inzet krijg je iedere maand je salaris. Je hebt een baas die je vertelt wat je moet d...

LEES VERDER

“EEN REGELRECHT LULVERHAAL”

THEMA: MARKETINGCOMMUNICATIE  /  Het was een item in het NOS Journaal en enkele kranten schreven er over. ik neem daarom aan dat menigeen er iets van meegekregen heeft: er is een pop-up condoomwinkel op het Utrechtse Centraal Station. Persoonlijk vernam ik het bij het bekijken van het maandagochte...

LEES VERDER

ONGEVRAAGD ADVIES AAN ABN AMRO

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Gisteren, 19 november kwam (opnieuw) naar buiten dat het flink rommelt in de top van ABN AMRO. Een groep van 40 managers, net onder de raad van bestuur, heeft kritiek op de manier waarop de ceo Kees van Dijkhuizen, de bank leidt. Hij zou veel te veel over Duur...

LEES VERDER

OFF-THE-RECORD SESSIE, 25 APRIL 2019

Bestuurders  van organisaties liggen onder het maatschappelijke vergrootglas. Dat merken zij steeds vaker aan den lijve. De vraag naar meer transparantie, nieuwe morele en ethische normen, de aandacht van media voor maatschappelijke organisaties, sociale media waarbinnen verdenkingen, beschuldi...

LEES VERDER

RETAILMARKETING: VALKUIL OF ZEGEN?

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Enige tijd geleden besprak ik de tobbers en de toppers in de Nederlandse detailhandel. De feedback op het artikel was overdonderend: het maakte vele tongen los en het zette aan tot een zeer gevarieerde discussie. Ook Joris Polman van Het Financieele Dagblad wijdde...

LEES VERDER

GEDRAGSCODES: GEEN WOORDEN MAAR DADEN!

THEMA: COMPLIANCE EN COMMUNICATIE ♦ Nederlanders zijn soms een merkwaardig volk: enerzijds zijn wij gek op regels en als er die nog niet zijn dan verzinnen wij die ter plekke. Anderzijds willen we dat niet altijd alles verplicht en geregeld wordt en moet het aan ons zelf worden overgelaten om...

LEES VERDER

NEDERLANDSE RETAILERS IN 2018: STAKEHOLDERMANAGEMENT IN EEN ACHTBAAN

OVER RETAILCOMMUNICATIE TIJDENS EEN TURNAROUND THEMA: ISSUEMANAGEMENT ♦ Op 6 september lazen velen van u een artikel van mijn kantoorgenoot en collega Michael Renssen over de tobbers en toppers in de Nederlandse retail. Zijn conclusie: het op de rit houden of weer krijgen van retailondernem...

LEES VERDER

NEDERLANDSE RETAILERS IN 2018: TOBBERS EN TOPPERS

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Retailketens in de problemen. Hoe vaak zijn berichten met die boodschap de afgelopen jaren niet voorbij gekomen? Modeketens, winkels in huishoudelijke artikelen, wit- en bruingoedzaken. Velen hadden het moeilijk en meerderen hebben een soms langdurige periode va...

LEES VERDER

GAAT HET VOETBAL NAAR DE KNOPPEN? (3)

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Als je eigen landje niet meedoet aan de WK Voetbal, geeft het je als voetballiefhebber én als communicatiedeskundige de mogelijkheid méér te letten op het spel dan op de knikkers. Om je licht eens te laten schijnen over de ontwikkeling van het voetbal in al z...

LEES VERDER

GAAT HET VOETBAL NAAR DE KNOPPEN? (2)

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Als je eigen landje niet meedoet aan de WK Voetbal, geeft het je als voetballiefhebber én als communicatiedeskundige de mogelijkheid méér te letten op het spel dan op de knikkers. Om je licht eens te laten schijnen over de ontwikkeling van het voetbal in al z...

LEES VERDER

GAAT HET VOETBAL NAAR DE KNOPPEN?

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Als je eigen landje niet meedoet aan de WK Voetbal, geeft het je als voetballiefhebber én als communicatiedeskundige de mogelijkheid méér te letten op het spel dan op de knikkers. Om je licht eens te laten schijnen over de ontwikkeling van het voetbal in al z...

LEES VERDER

WAAROM WIST IK DAT NIET? EN DE ILLUSIE VAN CONTROLE

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Er zijn mensen die zich zorgen maken over hun gebruik van de smartphone. Te veel, te vaak, te veelvuldig actief met bepaalde apps, te vaak checken van alerts, berichtjes en nog veel meer in sociale media. Die mensen hebben het gevoel dat ze dat smartphone gebrui...

LEES VERDER

AVG EN BESTUURDERS: GEWOON MOUWEN OPROLLEN

THEMA: BESTUURSCOMMUNICATIE ♦ In de afgelopen maanden heb ik met veel genoegen allerlei organisaties – zeg maar het maatschappelijk middenveld in Rotterdam e.o. – mogen helpen met het geven van voorlichting over de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Boeiende avonden met ge...

LEES VERDER

ASSET MANAGER: BENUT JE KENNIS BETER!

THEMA: FINANCIËLE COMMUNICATIE ♦ Toen ik voor een grote asset manager werkte, verbaasde het mij altijd hoe ontzettend veel research er geproduceerd werd. Hele teams zijn er bezig te schrijven over de diverse asset classes, research naar nieuwe (illiquide) asset classes en macroresearch. De...

LEES VERDER

NIEUWE DIENSTEN, OUWE SMOESJES

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Picnic timmert aan de weg. En stevig ook! Gisteren maakte Twinkle Magazine bekend dat het bedrijf op de zesde plaats staat van de 30 snelst groeiende tech-bedrijven in Europa. Tech-bedrijven? Het is toch een online supermarkt? Onzin, vinden analisten tegenwoordi...

LEES VERDER

MOOIE TIJDEN VOOR DE PR PROFESSIONAL

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ Het zijn mooie tijden voor de PR professional. Daar waar hij in het verleden vooral werd ingeschakeld om journalisten – vaak eenzijdig – te informeren, heeft hij nu ongekende beroepsmogelijkheden. De PR mens beklimt de toppen van de Olympus. Het zal ...

LEES VERDER

“WE KUNNEN PRIMA LEVEN ZONDER FACEBOOK”

THEMA: SOCIALE MEDIA ♦ Terwijl ik dit schrijf vindt op NPO Radio 1 een discussie plaats over leven zonder Facebook. Middels de beproefde stand.nl formule wordt Nederland bevraagd: kan je eigenlijk wel prima leven zonder Facebook? Het resultaat na ruim 700 stemmen: 92% schijnt het prima te ku...

LEES VERDER

REPUTATIE FINANCIËLE DIENSTVERLENERS? BEGIN INTERN!

THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ We zijn alweer een aantal jaren verder sinds de aanvang van de crisis in 2008 en toch worstelen veel financiële instellingen nog steeds met hun reputatie. Uit onderzoek blijkt dat de grootste zorg de publieke perceptie van de industrie is. Ik ben ervan overtuigd ...

LEES VERDER

GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 2018: KLOOF OF BRUG?

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ Woensdag 21 maart zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad. Verkiezingen waarvan je zou verwachten dat de deelnemende landelijke politieke partijen hun lokale kopstukken met lokale thema’s het verkiezingsveld zouden insturen. Men heeft immers de afgelop...

LEES VERDER

FINANCIËLE SECTOR: NÚ DAN KLANT CENTRAAL?

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE ♦ Als consumenten steeds meer data met elkaar delen, en er binnenkort nieuwe wetgeving van kracht wordt die de burger laat beslissen over hoe en met wie hij data deelt, wat moet je dan doen als financiële dienstverlener? Hoe moet je daar als grootbezitter en -ge...

LEES VERDER

INTEGRITEIT LOONT!

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦  Als ik u vraag of u integer bent, wat zegt u dan? “Ja!” natuurlijk. En als ik vraag of uw bedrijf integer is? “Ook!” natuurlijk! Maar bedoelt u met ‘integer’ dan hetzelfde als ik? Ik durf de stelling aan dat niemand altijd integer is. Geen mens en...

LEES VERDER

CHARLES GROENHUIJSEN VERSTERKT VALUE@STAKE

Hilversum, 5 februari 2018 – Journalist en publicist Charles Groenhuijsen sluit zich als associate director aan bij strategisch communicatieadviesbureau Value@Stake. Bij het Hilversumse bureau, gespecialiseerd in communicatie bij transformatie en disruptie, zal hij zich -naast mediastrategie, inte...

LEES VERDER

ZORG VOOR EEN “LIJK”

THEMA: BESTUURSCOMMUNICATIE ♦ Wat is de beste actie die je kunt doen om jezelf als nieuwe bestuurder binnen een organisatie op de kaart te zetten?  Hoe maak je zo snel mogelijk de kaders duidelijk en geef je aan welk gedrag wel of niet door jou wordt geaccepteerd? Het antwoord is simpel: z...

LEES VERDER

5 REDENEN OM NU UW COM-AFDELING AAN TE PAKKEN

THEMA: ORGANISATIE EN COMMUNICATIE ♦ Het gaat het grootste deel van het Nederlandse bedrijfsleven weer voor de wind. Veel ondernemingen hebben hun productie, hun assortiment, hun marketing en hun sales aangepast aan de nieuwe digitale tijden. Maar zijn ondernemingen en organisaties ook ander...

LEES VERDER

BUBBELS EN ZUILEN

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ Toen ik nog op school zat, kwam Nederland net uit de Verzuiling. De wereld was nog overzichtelijk. Je had Christenen (katholiek of protestant) en Atheïsten (humanist, socialist, communist, liberaal). Iedereen hoorde nog wel bij een van de -in rap tempo af...

LEES VERDER

2018: #METOO EN VOETBAL

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Voor al degenen, die allergisch zijn voor die hele #metoo discussie en zo af en toe maling willen hebben aan alle politieke correctheid die steeds meer als een zware deken op ons dagelijkse leven lijkt te drukken. Die wars zijn van reputaties en altijd maar we...

LEES VERDER

PHILOPOEMEN, OFTEWEL: DE STRATEGIE VAN OORLOG

THEMA: BESTUUR EN BESTUURSCOMMUNICATIE ♦ Een van de weinige vakken die ik tijdens mijn studie rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam leuk vond – en inderdaad, dat was niet een verplicht juridisch vak – was het keuzevak “Politieke Filosofie”. Boeiende materie over o.a. Machiavelli,...

LEES VERDER

MAATSCHAPPELIJK DOORSLAAN?

THEMA: BRANDING, MARKETINGCOMMUNICATIE ♦ Er is financiële dienstverleners véél aan gelegen om het vertrouwen van de burger terug te winnen. Opvallend is dat zij hierbij in eerste instantie niet lijken te denken aan het benadrukken van hun eigen diensten die financieel tot voordeel van de ...

LEES VERDER

5 KRITISCHE SUCCESFACTOREN BIJ BEDRIJFSOVERNAME

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Van fusies en overnames wordt vaak gezegd dat slechts 40% waarde toevoegt, en de overige 60% waarde vernietigt. Als we beter kijken naar de transacties die tot de succesvolle 40% behoren, valt op dat zij een aantal opvallende overeenkomsten hebben. De opvallendste su...

LEES VERDER

IS UW REPUTATIE SLECHTS EEN ‘MAKELAARSVERFJE’?

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Waar gehakt wordt vallen spaanders. Vergissen of fouten maken is menselijk en Life is what happens while you’re busy making other plans. Dat mag allemaal zo zijn, maar toch zijn de meeste mensen en organisaties als de dood dat zij door het maken van (menselijke) fo...

LEES VERDER

MEDIA-PROOF: OVERLEEF IK EEN MEDIACRISIS?

THEMA: CRISIS- EN ISSUEMANAGEMENT ♦ Op een dag staat u er helemaal alleen voor, althans zo voelt het.  Voor u staat een volle zaal boze medewerkers, kritische klanten of woedende wijkbewoners. Of een kritische journalist stelt een vraag tijdens een inderhaast bijeengeroepen persconferentie waarop...

LEES VERDER

HOE KOM IK VAN MIJN BESTUURSSTRESS AF?

THEMA: BESTUUR EN COMMUNICATIE ♦ Een  goede vriend van mij is sinds kort lid van het hoofdbestuur van een grote landelijke vereniging met veel actieve leden in afdelingen en een fors ondersteunend apparaat. Af en toe praten en drinken wij bij. Van nature is hij een optimist maar de laatste keer...

LEES VERDER

HET KARRETJE VAN DE PRIVATE-EQUITY LOBBYIST

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ ‘Zonder transport staat alles stil’. Dat was jarenlang de slogan van Transport en Logistiek Nederland , om de Nederlandse logistieke sector een beter imago (en ruim baan) te geven. Daar moest ik aan denken nadat ik onlangs in de Financiële Telegraaf de column ...

LEES VERDER

NU AFVALLEN! DOOR WIE LAAT U ZICH DAT ZEGGEN?

THEMA: PUBLIEKSVOORLICHTING ♦ Het is weer eind augustus. U weet wel, die tijd waarin alle collega’s langzaam weer binnen druppelen na er enkele weken flink op los geleefd te hebben. Het was een fijne vakantie en we hebben lekker gegeten en gedronken. En nu nemen wij ons allemaal voor die overtol...

LEES VERDER

WAT Ú KUNT LEREN VAN TIGER WOODS

Vandaag verschenen op de nieuwswebsite nos.nl bovenstaande foto en het volgende bericht: “De politie van Jupiter, Florida heeft het filmpje vrijgegeven waarin Tiger Woods gearresteerd wordt op verdenking van het rijden onder invloed. De golfer wordt anderhalf uur onderworpen aan tests om te achter...

LEES VERDER

BE GOOD (AND TELL IT!!!)

U denkt waarschijnlijk dat u ‘klaar’ bent voor de niet-financiële jaarverslaglegging die vanaf volgend jaar verplicht is. Maar investeerders denken daar heel anders over … Met ingang van volgend jaar moeten alle Europese bedrijven met meer dan 500 medewerkers voldoen aan de Europese richtlijn...

LEES VERDER

DE KNVB REDDEN? WAT EEN ONZIN!

De sportbond die gaat over ons nationale favoriete tijdverdrijf is reddeloos verloren. De reputatie van de bond is aan gort. Het vertrouwen in de organisatie is volledig verdwenen. Er zijn alleen nog maar beschuldigingen en verwijten. Voor bestuurders en managers – die toch al niet uitblonken in ...

LEES VERDER

TOEZICHTHOUDEN? NIET VOOR IEDEREEN WEGGELEGD

THEMA: BESTUURSCOMMUNICATIE  ♦ Value@Stake staat toezichthouders en commissarissen bij in hun voorbereiding op essentiële momenten in de life cycle van ondernemingen en organisaties en de mission-critical communications die daarbij horen. Een goede voorbereiding is cruciaal. Misschien nog wel be...

LEES VERDER

VERBALE HARAKIRI PARKMOBILE

THEMA: WOORDVOERING – CRISIS- EN ISSUECOMMUNICATIE ♦ Value@Stake staat ondernemingen en CEO’s bij in hun mission-critical communications. Wij helpen u graag met de voorbereiding op potentiële stressvolle momenten. Met Interviewdating van Value@Stake bereidt u zich daarnaast gedegen voor o...

LEES VERDER

GEEN HAAST MET NIEUW KABINET? DAT ZIJN KANSEN VOOR U

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT – PUBLIC AFFAIRS ♦ Het heeft er alle schijn van dat het nog wel even gaat duren voordat een nieuw kabinet zal worden gepresenteerd. En daardoor gaan extra kansen ontstaan om uw ondernemings- of organisatievoorkeuren voor nieuw beleid bij alle of enkele onderhandelend...

LEES VERDER

THE (SOCIAL) MEDIUM IS THE MESSAGE

THEMA: ORGANISATIE VAN DE COMMUNICATIE – STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ Corporate Communicatieafdelingen zijn niet goed in dialoog. Dat  bedacht ik me toen ik onlangs terugdacht aan mijn studententijd, halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw toen ik hoorcolleges volgde bij Prof. Dr. Ann...

LEES VERDER

ALS JE HET MAAR LANG GENOEG FOUT DOET …

THEMA: STRATEGISCHE BOODSCHAPONTWIKKELING ♦ In ons vak spreken we vaak over de kracht van herhaling. Een organisatie die graag voorkeur wil verdienen voor haar standpunten, doet er goed aan om deze standpunten niet alleen kraakhelder te maken, maar vooral vaak te herhalen. Soms letterlijk, soms in...

LEES VERDER

TO-DO-LIST VOOR DE NIEUWE CEO

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ Van alle mission-critical gebeurtenissen in het bestaan van een onderneming, is het aantreden van een nieuwe topman misschien wel de meest ingrijpende. Onze global partner FTI Consulting Strategic Communications vroeg eind vorig jaar aan 300 internationale invest...

LEES VERDER

COMMUNICATIE IS OORLOG

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE ♦ In de jaren zeventig van de vorige eeuw zei ‘de Generaal’, Rinus Michels: “Voetbal is Oorlog “. Maar welbeschouwd is zaken doen dat ook.  Want elke organisatie, of dat nu een bedrijf is, een politieke partij of een maatschappelijke organisatie, heeft een...

LEES VERDER

NIEUW: SPEECHDATING EN INTERVIEWDATING

THEMA: MEDIATRAINING – WOORDVOERING ♦ Stelt u zich voor: op een dag staat u er helemaal alleen voor. Voor een volle zaal boze medewerkers, kritische klanten, briesende leden of woedende wijkbewoners. Of u staat aan journalisten tekst en uitleg te geven, tijdens een inderhaast belegde perscon...

LEES VERDER

WHITE PAPER: COMMUNICATIE BIJ INSOLVENTIE

THEMA: CRISIS- EN ISSUEMANAGEMENT – STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Bij (dreigende) insolventie van een onderneming en een eventueel daarop volgend uitstel van betaling (surseance) en faillissement met of zonder doorstart, is er een spanningsveld tussen verantwoording en openheid enerzijds, en ...

LEES VERDER

DE GROENEZEEPHELLING VAN BLOKKER

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Vandaag kopte de Gooi- en Eemlander dat Blokker de groene zeep terug in de winkels wil. Betekent dit dat de ‘transformatie’ van de 450 Blokker-winkels waarover we in twee eerdere blogs al schreven te ‘radicaal’ is? Nog geen jaar onderweg en bij de eerste de b...

LEES VERDER

NIEUW: MISSION-CRITICAL COMMUNICATIONS

THEMA: MISSION-CRITICAL COMMUNICATIONS ♦ Met trots introduceren wij vandaag een nieuw begrip in strategische communicatie: mission-critical communications. Dat doen we met onze totaal vernieuwde website. Op onze website kunt u lezen hoe wij denken over communicatie die essentieel is voor het succ...

LEES VERDER

WERKEN BIJ MERKEN?

THEMA: ARBEIDSMARKTCOMMUNICATIE – POSITIONERING ♦ Ik sprak onlangs een communicatiedirecteur van een grote semi-overheidsorganisatie die zijn merkwaarde wilde verhogen. De economie trekt aan, organisaties hebben weer behoefte aan nieuwe mensen en hij moest een arbeidsmarktcampagne opstarten....

LEES VERDER

IN DE MEDIA (1) – VAN MILTENBURG: GEMISTE KANSEN

THEMA: MEDIATRAINING – WOORDVOERING ♦ Anouchka van Miltenburg was tot zaterdag voorzitter van de Tweede Kamer. Dat voorzitterschap heeft bijna drie jaar geduurd. Een periode die naar eigen zeggen niet gemakkelijk was. Haar functioneren stond immers regelmatig ter discussie. Voor velen was de...

LEES VERDER

AANDEELHOUDERSACTIVISME? DOE ER WAT AAN!

THEMA: CRISIS- EN ISSUEMANAGEMENT ♦ Of Bill Gates maar even wilde opstappen als bestuursvoorzitter. Deze eis legden drie grote activistische aandeelhouders  bij Microsoft op tafel.  Eerder liet activist Charles Icahn met Apple al zien dat geen bedrijf te groot is om aan te vallen. In Nederland ...

LEES VERDER

VERTEL, LEG UIT, LAAT ZIEN!

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Vandaag meldde het FD dat de toon waarop de pers over de bankensector schrijft en spreekt een stuk negatiever is geworden. Negatiever zelfs dan in 2008 en 2009, het hoogtepunt van de financiële crisis.  De ‘tone of voice’ wijst op een gebrek aan vertrouwen in d...

LEES VERDER

WE GAAN DOOD … ALLEMAAL!

THEMA: (HER)POSITIONERING – BOODSCHAPONTWIKKELING ♦ Eigenlijk had ik dit stukje de titel “We nemen een uitvaartverzekering … allemaal!” willen geven. Maar dan leest u het waarschijnlijk niet. En dat is waarschijnlijk ook precies de reden waarom uitvaartverzekeraar Yarden in haar laatst...

LEES VERDER

VOOR HET BLOK

THEMA: MEDIATRAINING – WOORDVOERING ♦ In elke mediatraining wordt gedoceerd dat de geïnterviewde zich vooral niet moet laten verleiden de vragen van de journalist te beantwoorden, maar op elke vraag zijn kernboodschap(pen) moet zien kwijt te raken. De kunst is daarbij om op elke vraag een ...

LEES VERDER

DE KAASSCHAAF VAN DE NIEUWSTE BLOKKER

THEMA: (HER)POSITIONERING – STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ Rob Heesen of Sarah Jessica Parker? Wie gaat Blokker uit het dal halen? Over de woordvoerderskwaliteiten van winkeldirecteur Rob Heesen schreef partner Edwin van Wijk enkele weken geleden al een beschouwing, die hij beëindigde met de welge...

LEES VERDER

DE KAASSCHAAF VAN DE NIEUWSTE BLOKKER (2)

THEMA: (HER)POSITIONERING – STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ “Sarah Jessica Parker schittert opnieuw in de tv-commercial van Blokker. In deze Blokker commercial wordt er een kijkje genomen in de vrolijke New Yorkse keuken van de Amerikaanse tv- en filmster Sarah Jessica Parker. Met veel flair treft...

LEES VERDER

DE ECHTE LIKE VERDIENEN

THEMA: ISSUE-MONITORING – STAKEHOLDERMANAGEMENT ♦ door Mariska Rebel ♦ Als student “Communicatiemanagement” aan de Hogeschool Utrecht sta ik op de scheidingslijn tussen het zijn van alleen een consument en een jonge communicatieprofessional. Als consument sta je niet stil bij vragen al...

LEES VERDER

HET DAK VAN ROLAND GARROS

Guy Forget, de directeur van het Roland Garros tennistoernooi is boos en schreeuwt het uit: “Ik wil een dak!” Jaloers kijkt hij naar zijn Britse collega van het Wimbledon toernooi, die al zeven jaar een dak boven het centre court kan laten rollen. Hij wél, denkt Guy, terwijl hij weet dat de gem...

LEES VERDER