Michael Renssen Strategy Director

THEMA: STAKEHOLDERMANAGEMENT

♦ Guy Forget, de directeur van het Roland Garros tennistoernooi is boos en schreeuwt het uit: “Ik wil een dak!” Jaloers kijkt hij naar zijn Britse collega van het Wimbledon toernooi, die al zeven jaar een dak boven het centre court kan laten rollen. Hij wél, denkt Guy, terwijl hij weet dat de gemiddelde klimatologische omstandigheden in zijn stad Parijs niet bijzonder afwijken van die in Londen. Guy kijkt nu al twee dagen tegen het folie aan dat inderhaast over zijn gemalen bakstenen tennisbanen is neergelegd. In de jaren ’90 van de vorige eeuw was de roep om een dak boven Roland Garros al hoorbaar. Toen was Guy Forget nog een zeer verdienstelijke tennisspeler.

Grote tennistoernooien en overdekte centre courts. Hoe komt het toch dat de grote toernooien in Londen, Melbourne en ook in New York bij regen gewoon doorgaan, terwijl Roland Garros in Parijs gedurende meerdere dagen het programma annuleert? De toernooidirecteur wijt het aan de omwonenden en aan milieuactivisten. Die zouden zich verzetten tegen de noodzakelijke uitbreiding van het stadion als er een dak opkomt; botanische tuinen en kassen zouden moeten verdwijnen. Ook nu het verzet onlangs door een Franse rechter is gebroken en er nu werk kan worden gemaakt van het dak, vreest Forget de actievoerders. En niet onterecht, zoals deze dagen weer blijkt nu actievoerders tegen de Franse regering het openbare leven nagenoeg lam leggen, o.a. door de blokkades van de olieraffinaderijen. Het is sowieso een wonder dat de taxi’s af en aan rijden bij het tennisstadion.

Frankrijk lijkt de laatste jaren een land van onoverbrugbare tegenstellingen te worden. Een land waarin partijen acti-vistisch tegenover elkaar staan, geen duimbreed toegeven op eerder ingenomen standpunten, desnoods een veldslag-je op een autosnelweg leveren om tenslotte zich niet neer
te leggen bij een rechterlijke uitspraak. Communicatie tus-sen partijen, anders dan verwijtend via de media, is nage-noeg uitgesloten. Bondgenootschappen en allianties horen kennelijk niet in Frankrijk thuis; informeel overleg met stakeholders binnen één issue is vrijwel afwezig. Het
woord stakeholdermanagement is dan ook misschien teEngels voor de anglofobe Fransen.

In Londen is het dak er zonder slag of stoot gekomen. Zoook in Melbourne. Zou regelgeving rond de vormgevingvan de openbare ruimte in het Verenigd Koninkrijk zo veel soepeler zijn?  Wie regelmatig aan de overkant van de Noordzee bivakkeert, weet dat er voor welhaast iedere nieuwe grasspriet een vergunning moet worden aangevraagd. Dat dak over het Centre Court van Wimbledon zal dus ook niet zonder noodzakelijk overleg met natuurbeschermers en omwonenden tot stand zijn gekomen. Het kwam er echter snel: in 2006 besloten, in 2009 was het klaar. Nice work, waarschijnlijk niet alleen van de architecten en de bouwers, maar ook van degenen die ervoor zorgden dat door gestructureerd overleg en effectieve communicatie alle neuzen dezelfde kant op stonden en dat álle betrokken stakeholders instemden met de voornemens.

Het Franse tennistoernooi wordt zo het lelijkste en domste jongetje van de Grand Slam toernooien. Want het tenniscomplex beschikt ook al niet over kunstlicht, zodat rond half negen als het begint te schemeren spelers terug de kleedkamer in moeten. De andere toernooien doen dan een paar lampen aan en maken het gezellig, desnoods onder een dak. In Parijs is dat dak er op z’n vroegst in 2020. Misschien moet het ook wel zo zijn. Mijn laatste Peugeot Cabriolet had enige jaren geleden de type aanduiding Roland Garros … dat zegt genoeg.

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

PRIORITEIT EN BEELDVORMING

THEMA: CORPORATE COMMUNICATIE / Als alles verloopt volgens de planning van het zittende kabinet hebben we per 1 januari aanstaande een wet die het brommerrijders verbiedt in het openbaar een integraalhelm te dragen en schaatsers om een bivakmuts op te zetten. Een wet met mogelijk verstrekkende gevol...

LEES VERDER

“EEN REGELRECHT LULVERHAAL”

THEMA: MARKETINGCOMMUNICATIE  /  Het was een item in het NOS Journaal en enkele kranten schreven er over. ik neem daarom aan dat menigeen er iets van meegekregen heeft: er is een pop-up condoomwinkel op het Utrechtse Centraal Station. Persoonlijk vernam ik het bij het bekijken van het maandagochte...

LEES VERDER

MEER BLOGS

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

OFF-THE-RECORD SESSIE, 25 APRIL 2019

Bestuurders  van organisaties liggen onder het maatschappelijke vergrootglas. Dat merken zij steeds vaker aan den lijve. De vraag naar meer transparantie, nieuwe morele en ethische normen, de aandacht van media voor maatschappelijke organisaties, sociale media waarbinnen verdenkingen, beschuldi...

LEES VERDER