Michael Renssen Strategy Director

THEMA: CORPORATE MARKETING ♦ Picnic timmert aan de weg. En stevig ook! Gisteren maakte Twinkle Magazine bekend dat het bedrijf op de zesde plaats staat van de 30 snelst groeiende tech-bedrijven in Europa. Tech-bedrijven? Het is toch een online supermarkt? Onzin, vinden analisten tegenwoordig. Of je nou levensmiddelen, matrassen (nummer één in de lijst) of fotoboeken (nummer 21) online verkoopt, je bent “tech”. En niet een winkelier zonder winkelpui.

Maar goed, Picnic groeit dus als kool, en tegen de wind in, aldus vond een gekende retaildeskundige (duidelijk géén tech-deskundige …) vorig jaar nog:

Retaildeskundige Paul Moers is kritisch over het concept. Hij denkt niet dat het bedrijf winstgevend kan worden. ‘De grote jongens zoals Albert Heijn en Jumbo domineren de markt. Ze zijn volop in oorlog, zij zetten in één week €1 miljoen om. Dat is de jaaromzet van Picnic. In de hele supermarktbranche hebben we het over miljarden. Daar kan zo’n klein bedrijf niet mee concurreren. Zij kunnen uiteindelijk niet op tegen de lage prijzen die deze supermarkten kunnen rekenen omdat zij heel groot inkopen.’ Volgens Moers is Picnic zes jaar te laat. Nu is het niet bijzonder en vernieuwend genoeg. (Distrifood, 20 februari 2017)

Terzijde, in 2017 zette Picnic bijna 100 miljoen om.

Zelf ben ik sinds een week ook klant van Picnic. Ik deed donderdag mijn eerste boodschappen, die vrijdagavond binnen een door Picnic aangegeven half uur bij mij thuis zouden worden bezorgd. Vol verwachting klopte mijn hart. Zou het gebeuren? De handige app gaf aan dat het wagentje zich door mijn wijk bewoog en op een gegeven moment mijn straat indraaide. Ik keek naar buiten … geen wagentje. Ik liep naar buiten … daar stond een verontruste buurman die deze avond voor de vijfde keer zijn boodschappen via Picnic in huis wilde halen. Het halve uur ging voorbij. Geen Picnic, hoewel het wagentje volgens de app nog steeds in onze straat verbleef.

Buurman belde Picnic. Ik hoorde hem zijn verhaal doen en zag hem zijn wenkbrauwen tot de haargrens optrekken. Hij had het goed gehoord: Picnic was al bij hem aan de deur geweest maar had hem niet thuis hadden aangetroffen. Aangemoedigd door deze onverwachte communicatie besloot ook ik contact op te nemen met het tech-bedrijf. Ik deed dat – zoals het techies betaamt – via Whatsapp. Ik kreeg als reactie dat er ’s-middags een magazijnprobleem was, waardoor boodschappen die avond niet konden worden geleverd. En dat ze maandag weer contact zouden opnemen.

Al aan de deur geweest? Een magazijnprobleem terwijl het wagentje, volgens de app, door de wijk reed? En niemand die er aan dacht om de klanten van die avond te melden dat ze geen boodschappen hoefden te verwachten? Het was mijn eerste Picnic-ervaring. Een ervaring die natuurlijk vraagtekens zet bij een mogelijke tweede ervaring. Ik weet niet of die er wel moet komen.

Picnic mag wat mij betreft een gedegen luis in de pels worden voor de traditionele supermarktketens. En zich met moderne online dienstverlening onderscheiden van zijn voornamelijk offline concurrenten. Laten ze daarbij dan vooral ook aandacht besteden aan nieuwe en onderscheidende vormen van klantcommunicatie. Want als je nieuwe diensten belooft en ouwe smoesjes verkoopt, dan gaan de Nederlandse retaildeskundigen misschien nog gelijk krijgen …

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

ZORGEN DAT OOK IN DE MEDIA NIETS BOVEN GRONINGEN GAAT

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog e...

LEES VERDER

MEER BLOGS

BESTUURDERS ONDER HET VERGROOTGLAS

Belangrijkste inzichten uit de Off-the-Record sessie van Value@Stake op 25 april 2019 door Lars Hooning en Michael Renssen Circa 20 bestuurders van uiteenlopende organisaties waren 25 april op bezoek bij Value@Stake in Hilversum. Doel: het bijwonen van een zogenaamde Off-the-Record sessie waarin dri...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER