Michael Renssen Strategy Director

THEMA: PUBLIEKSVOORLICHTING ♦ Het is weer eind augustus. U weet wel, die tijd waarin alle collega’s langzaam weer binnen druppelen na er enkele weken flink op los geleefd te hebben. Het was een fijne vakantie en we hebben lekker gegeten en gedronken. En nu nemen wij ons allemaal voor die overtollige kilo’s er rap weer af te werken.

Want voor je het weet krijg je te maken met een letterlijk en figuurlijk gewichtiger probleem. Als dat zwembandje rond je middel een meer permanent karakter krijgt, als de kilo’s er maar niet afgaan terwijl je toch veel minder bent gaan eten, als je je steeds futlozer voelt, als een voortdurende (vooral lekkere) trek gepaard blijft gaan met een opgeblazen gevoel … dan ben je rijp voor welvaartsziekte nummer 1: diabetes.

Al ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes en elke week komen daar 1.200 bij. Overgewichtsdiabetes is daarbij – met 9 van de 10 patiënten – de meest voorkomende vorm. Het Erasmus MC heeft becijferd dat 1 op de 3 volwassen Nederlanders deze vorm van diabetes krijgt. Geen bemoedigende cijfers, en zeker iets om bij stil te staan als we na onze vakantie – tussen de 5 en de 10 kilo te zwaar – in de bureaustoel ploffen.

We moeten dus aan de slag. Maar dat valt niet mee. Ons drukke dagelijkse leven, vol met vastgeroeste gewoontes, maakt het ons lastig. Er moet dus als het ware een sense of urgency ontstaan: iemand moet ons indringend influisteren dat uitstel niet meer baat.  Dan rijst de vraag: door wie laat u zich dat zeggen? Voorlichting van wélke organisatie zal de grootste impact op uw ziens- en handelwijze hebben?

Ik heb een kort lijstje opgesteld:

  • Uw zorgverzekeraar: die is er allerminst bij gebaat dat de zorgkosten in Nederland, en dus ook bij u exploderen. De gevolgen van diabetes zijn een kostbare aangelegenheid. Uw jaarlijkse eigen risico bent u zeker kwijt, en de totale zorgkosten stijgen daar vér boven uit.

 

  • Het Voedingscentrum: voorlichtingscentrum dat in opdracht van de overheid consumenten helpt bij het maken van gezonde voedselkeuzes. Op de website van het centrum staat veel informatie over diëten en verantwoord afvallen.

 

  • Het Ministerie van Volksgezondheid: ook het ministerie geeft in samenwerking met gemeenten, scholen en bedrijven voorlichting over gezonde voeding en een gezond gewicht. Naar eigen zeggen is de overheid in een strijd tegen overgewicht verwikkeld.

 

  • Diabetes Vereniging Nederland: vereniging van diabetespatiënten, die precies weet welke niet te onderschatten negatieve impact de ziekte heeft op uw leven. Een club waartoe je – als je (nog) geen diabetes hebt – liever niet wilt behoren, en die je ook naadloos kan uitleggen waarom.

Huisartsen en diëtisten staan niet in het lijstje. De (para-)medische stand, die sowieso de meeste impact op u heeft, ziet u immers pas op het moment dat preventie is gepasseerd. Wanneer het medische noodzaak wordt om af te vallen. En die noodzaak … daar willen we zo kort na onze vakantie even niet aan denken.

Door wie laat u zich zeggen dat u nú moet starten met afvallen? Ik ben erg benieuwd naar uw keuze (ook als die niet in het lijstje staat)!

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER