Edwin van Wijk Managing Partner

THEMA: STRATEGISCHE COMMUNICATIE

♦ Van alle mission-critical gebeurtenissen in het bestaan van een onderneming, is het aantreden van een nieuwe topman misschien wel de meest ingrijpende.

Onze global partner FTI Consulting Strategic Communications vroeg eind vorig jaar aan 300 internationale investeerders welke verwachtingen zij hebben van een nieuwe ceo.

Drie zaken bepalen vooral zijn (of haar) succes:

  1. Het hebben van een nieuwe visie of strategie
  2. Het daadwerkelijk uitvoeren van die strategie
  3. Het verbeteren van de financiële performance

Nog voordat zij de nieuwe topman hebben ontmoet, vormen investeerders zich al een mening over hem. Die mening is in eerste instantie gebaseerd op zijn track record, maar daarnaast ook op zijn persoonlijke reputatie en ervaring in de sector waarin de onderneming actief is. Niet per se in de onderneming die hij gaat leiden, overigens. Als de nieuwe leider ‘van buiten’ komt is dat des te beter.

Investeerders beschouwen een wisseling van de wacht als geslaagd als de nieuwe leider in de eerste jaren van zijn bewind vooruitgang laat zien op een tijdspad van strategische ijkpunten. Onder elkaar gezet, vormen deze de ideale to-do-list voor elke nieuwe ceo.

Lees hieronder de lijst, onderverdeeld in zes overzichtelijke tijdvakken.

 

TO-DO-LIST FOR A NEW CEO. 

0-90 DAYS

Engage shareholders

Set appropriate capital and resource allocation

In the first 90 days, investors are busy with due diligence — that is, reviewing the new CEO’s prior track record in expectation of a first meeting with the new leader. While investors don’t expect all the answers to be laid out at this early stage, they want to make sure the CEO has a firm grasp of the company’s current situation and detail how he or she will approach challenges. Companies should develop a plan for CEOs to engage with top shareholders and the sell-side community. Prior to that engagement, CEOs can be prepped through presentation and Q&A training — a technique especially helpful for CEOs who may not have much experience in this area.

6 MONTHS

Setting Vision & Strategy

Establishing Expectations for Key Stakeholders

After six months, a CEO will have formed his or her opinions and should be ready to outline a vision. An observant CEO will use this transitional period as an opportunity to reset the pace and context of communications. Hosting an investor day is an effective way of rewriting the narrative and introducing both personal and company goals.

9 MONTHS

Allocating Capital and Resources

Managing Talent

A new CEO may also bring personnel changes; managing these decisions is critical to leadership. CEOs seek to lead diverse, unified teams of professionals who not only understand the many challenges of today, but are prepared for the obstacles of tomorrow. CEOs should create a clear plan to engage current employees as to retain and maximize key talent. Staffing decisions a CEO makes will help fill the gaps in company culture while providing insights for stakeholders into the company’s strategic direction.

12 MONTHS

Overseeing Execution of Strategy

Shaping Company Culture

At this point a new CEO should be demonstrating operational competence, executing on his or her goals and aligning actions with the strategy laid out. While communication plays a big role in these efforts, there is a larger picture to consider as well: getting the job done. To assess the effectiveness of the CEO’s actions, particularly by audience, multi-stakeholder research can be conducted across key groups to further align and identify gaps in the organization’s culture.

15 MONTHS

Improved Financial Performance

Improved Market Performance and Valuation

After 15 months, investors expect traction on key goals. What initiatives have been implemented and have they been successful? Has the plan that was laid out been properly executed? It’s one thing to issue marching orders but it’s another to have them followed. Highlighting key wins is important in a CEO’s second year, but it can be equally important to provide insight on lessons learned from losses. Clearly articulating the momentum of the current direction and earnestly discussing the inputs to the business builds trust with investors that lead to sustained improved valuation.

18 MONTHS

Meeting Stated Financial Objectives

Meeting Stated Vision, Strategy

Framing accomplishments can set the tone for building additional confidence. CEOs should reflect on their achievements with both internal and external audiences, focusing on the context of their expectations for future performance. This ties together both past results and future milestones.

Going forward, CEOs must remain disciplined in setting a timeline for strategy, while keeping in mind the vital role that communication plays in linking the ability to outlay, and execute, that strategy. But it’s also important to realize that each CEO transition is unique in itself. For that reason, the value of research to gather an informed vantage point, particularly with the investment community, cannot be understated.

MEER BLOGS VAN Edwin van Wijk

SNEUVELT INTEGRITEIT IN (CORONA) CRISISTIJD?

Het is nog maar een paar maanden geleden dat we in Nederland geen weet hadden van wat ons in 2020 boven het hoofd hing. Die virusuitbraak in China leek ons niet te zullen deren en als ie toch onze kant op zou komen, dan zou het niet meer zijn dan een iets zwaarder dan gebruikelijk griepje. Hier was ...

LEES VERDER

CORONASLAATJES

Terwijl bijna iedereen zijn adem inhoudt voor de ramp die in de komende weken en maanden over ons heen komt, en bidt, duimt of klapt voor de zorgverleners die in de frontlinie staan of binnenkort komen te staan, zijn er bedrijven die het nodig vinden om een reputatieslaatje uit de coronacrisis te sl...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER