THEMA: REPUTATIEMANAGEMENT ♦ Er zijn mensen die zich zorgen maken over hun gebruik van de smartphone. Te veel, te vaak, te veelvuldig actief met bepaalde apps, te vaak checken van alerts, berichtjes en nog veel meer in sociale media. Die mensen hebben het gevoel dat ze dat smartphone gebruik niet meer in de hand hebben. En … er komen steeds meer van die mensen.

Speciaal voor hen ontwikkelde Apple een tooltje, aldus hoorde ik vanochtend op de radio. “Gebruikers krijgen straks wekelijks rapporten over hun telefoongebruik. Ook is het via deze functie mogelijk om te zien welke apps de meeste tijd opeisen en welke apps de meeste notificaties sturen. En (…) is het mogelijk om apps een timer geven (hoewel die wel te negeren is). Ten slotte krijgen ouders de mogelijkheid om de gebruikerstijd van hun kinderen te beperken en te bepalen welke apps ze wanneer en hoelang mogen gebruiken.” (NOS, 5 juni 2018) Wekelijkse rapporten, timers, de mogelijkheid om gebruikstijd te beperken. We krijgen dankzij de Amerikaanse tech-gigant wel heel veel mogelijkheden om informatie te krijgen over de eigen activiteit, maar die informatie verwerken tot inzicht en vervolgactie, dát zal je toch echt zelf moeten doen.

Apple schenkt iedere iPhone-consument hiermee veel informatie en daarmee de illusie van controle. Maar wil je je tijd beter besteden dan ieder kwartier enkele minuten in je draagbare “oog op de eigen bubbel” te kijken en dus weer écht “in control” zijn, dan zal die motivatie diep vanuit jezelf moeten komen. Want dán pas zal je je gedrag kunnen managen of veranderen.

Toen ik het las moest ik onwillekeurig denken aan al die bedrijven waar wij als Value@Stake regelmatig rondlopen, die ter ondersteuning van hun communicatiestrategie en -tactiek een monitoring- en trackingsysteem hebben draaien. U kent ze wel, die systemen die dagelijks (of zo vaak als u wilt) informatie geven over hoe vaak en met welk sentiment uw organisatie in het nieuws komt. Of ze in sociale media nog een beetje lief over u zijn (en vooral: wie is dat niet?), en of er specifieke issues zijn waar u in betrokken wordt. Bij al die organisaties wordt een enorme massa aan gegevens dagelijks over directieleden en managers uitgestort. Vaak ongefilterd, want analisten, de bedieners van het systeem, laten niet graag iets weg, waarover de baas later zou kunnen zeggen: waarom wist ik dat niet? De baas heeft namelijk graag de illusie van controle. En die vaak hele dure systemen draaien juist hier om, nét als de iPhone-gebruik tooltjes van Apple.

Ik zou graag eens een vergelijkend onderzoek willen zien naar de kwaliteit van reputatiemanagement tussen organisaties die wél en die niet van zo’n monitoringsysteem gebruik maken. Ik vermoed dat die kwaliteit niet veel uiteen zal lopen. De illusie van controle over de reputatie staat m.i. immers volledig los van de wens om er iets gerichts mee te doen. Om de reputatie daadwerkelijk proactief te managen. Of in het geval van smartphones: om dat ding eens gewoon een dag uit te zetten.

Net als het iPhone tooltje van Apple, leveren monitoringsystemen informatie. Heel veel informatie. In het digitale tijdperk kunnen we immers oneindige informatiestromen oproepen. Maar zonder een helder doel voor ogen, gaat die informatie nergens toe leiden. Bij de formulering van dat doel en het bereiken ervan helpen wij u graag. En samen met u zullen we er dan voor zorgen dat alle informatie zal leiden tot inzichten die hieraan bijdragen.

MEER BLOGS VAN

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER