Michael Renssen Strategy Director

Vandaag verschenen op de nieuwswebsite nos.nl bovenstaande foto en het volgende bericht:

“De politie van Jupiter, Florida heeft het filmpje vrijgegeven waarin Tiger Woods gearresteerd wordt op verdenking van het rijden onder invloed. De golfer wordt anderhalf uur onderworpen aan tests om te achterhalen of hij gedronken heeft. Woods wankelt, lijkt gedesoriënteerd en spreekt met dubbele tong.” Een bijgevoegd filmpje illustreert het laatste op gênante wijze.

Het door de politie vastgestelde feit dat Woods niets had gedronken volgt twee alinea’s verder, als u al bent opgehouden te lezen.

Of u nu een golfliefhebber bent of niet, u kent Tiger Woods. En waarschijnlijk weet u ook wel dat de sterrenstatus van deze “beste golfer ooit” inmiddels veel aan glans heeft ingeboet. Schandaaltje hier, lichamelijk mankementje daar; het heeft de beste man de laatste jaren niet mee gezeten. Maar u weet hoe dat gaat: wie eenmaal hoge toppen heeft beklommen, staat vanaf dat moment vol in de schijnwerpers. Dus ieder pluspuntje, maar zeker ook de minpuntjes worden breed uitgemeten in de media. Dat levert een mens stress op; véél mediastress.

Niet ten onrechte. Zonder dat je het in de gaten hebt (ik meen dat Woods het hier zéker niet in de gaten had) gebeurt er erg veel in de beeldvorming over je persoon, je identiteit en je reputatie. Bekijkt u het filmpje in het bericht even en geeft u dan eens antwoord op de vraag: zou u zich door deze meneer van A naar B willen laten rijden? Of: respecteert u meneer Woods nog als “the legend on the course”?

Wat voor personen geldt, geldt zeker voor ondernemingen en organisaties: een reputatie-valkuil ligt altijd op de loer. Maar waar het risico bij personen in essentie schade betreft aan de persoon zélf (en wellicht aan zijn directe entourage), kan het negatieve effect bij grote organisaties veel drastischer vormen aannemen. Van een machtswisseling aan de top, tot massa-ontslagen op de werkvloer. Van opstandige vakbonden, tot consumentenoproer. Van dramatische koersval op de beurs, tot surseance en mogelijk onvermijdelijk faillissement. Één ding is zeker: de media zullen uw organisatie nauwlettend volgen en niet zelden een eenmaal ingezette neergang verder versterken.

Kunt u dit als verantwoordelijke voor business continuity in uw organisatie voorkomen? Niet helemaal, maar u kunt zich wel gedegen voorbereiden. Door inzicht te krijgen in de valkuilen en issues binnen uw eigen organisatie, waaruit crises kunnen ontstaan. Door te doorgronden of er dán voldoende safeguards binnen de organisatie aanwezig zijn. Door vast te stellen of er voldoende crisis-bestendigheid is en of de hazen nog wel allemaal de goede kant oplopen als er een beetje stress komt. Of er personen zijn binnen uw organisatie zijn die de logica van redactionele en sociale media begrijpen en daar effectief mee kunnen omgaan. Kortom, of uw boodschappen en draaiboeken wel kloppen. Zodat u zeker weet dat als puntje bij paaltje komt, uw organisatie is voorbereid op de storm.

Voor uw organisatie is mediastress dus niet nodig. En mocht u dat laatste nu eens zeker willen weten, kom dan eens praten bij Value@Stake. Speciaal voor u hebben wij een mediastress-test ontwikkeld, die u binnen één dag inzicht geeft in het antwoord op uw vraag: blijft mijn organisatie het lot van Tiger Woods bespaard?  Wij vertellen u er graag meer over.

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

MEER BLOGS

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

WHITEPAPER ‘HET F-WOORD’

Ondanks de corona-noodhulp en de voorgenomen exitstrategie zien veel bedrijven dat zonder ingrijpende maatregelen hun voortbestaan in gevaar komt. En zelfs als alles -hopelijk snel- achter de rug is, betekent het Nieuwe Normaal niet ‘business as usual’. Vrijwel niemand ontkomt eraan om voor de l...

LEES VERDER