Michael Renssen Strategy Director

THEMA: ISSUEMANAGEMENT – Als er ooit een provincie was met een terechte noodkreet dan is het wel die van het door aardbevingen getroffen Groningen. Okee, de nood van Zeeland in 1953 was acuter, maar die van Groningen is langduriger en letterlijk en figuurlijk slopender. En de nood is ook nog eens veroorzaakt door menselijke activiteiten. Dus er zijn schuldigen. Dinsdag 12 maart werd dat weer eens haarscherp duidelijk in het programma Pauw & Jinek, dat ter gelegenheid van de Provinciale verkiezingen in ons meest noordelijke gewest werd opgenomen.

Ik weet niet hoe u erover denkt, maar ik vermoed dat iedere Nederlander, in welke provincie dan ook, zal bevestigen dat wat de Groningers overkomt vreselijk is. Niemand wil graag met de bewoners van zo’n totaal uit het lood gerukt huis ruilen. Niemand wil leven met de angst dat morgen het dak op je knar kan vallen. Om maar te zwijgen over de psychische gevolgen van leven in angst. Daar heeft niemand zin in. Dus ik ga er van uit dat iedere Nederlander vindt dat hulp aan Groningen geboden is. Nu én snel!

Redacties van nieuwsprogramma’s en talkshows sympathiseren ook met Groningen. Logisch, want geen enkele journalist, redacteur of talkshow-host staat graag in de schoenen van de getroffen Groningers, net zo min als al die andere Nederlanders. Dus ruim baan voor gedupeerde Groningers in allerlei formats en programma’s om de noodklok te luiden. Om het leed te duiden. Om, met andere woorden, aan te geven dat de huidige laksheid bij het treffen van maatregelen misplaatst, onterecht en wellicht zelfs een beetje misdadig is.

Tijdens Pauw & Jinek was de studio gevuld met boze en tot op het bot gefrustreerde getroffenen. Wat daarbij opviel is dat hun pijlen vooral gericht waren op Randstedelingen die niets van hun leed begrepen. Die Groningen langzaam lieten verkommeren, omdat het lot van noordelijke Nederlanders hen niet boeide. Ook opvallend was dat dezelfde grieven gelijktijdig via Twitter werden geuit onder de hashtag #penj. Vooral “Hollanders” moesten het ontgelden. Die maken zich alleen maar zorgen over de gasrekening, en niet over Groningen, luidt het door aanhoudende frustratie ingegeven inzicht.

En ik dacht: hoe zou de gemiddelde Hollander het vinden dat Groningers zo over hem denken? Zou de Hollander nu direct de telefoon pakken of in de pen klimmen met mededelingen als: “Hee Rutte, doe er nu eindelijk eens wat aan”? Zou het creëren van een kloof tussen getroffenen en meelevenden de hulp of draagvlak daarvoor dichterbij brengen? En tegelijkertijd merkte ik dat de manier waarop het programma Pauw & Jinek het onderwerp behandelde de kloof juist vergrootte, en Groningers gelegenheid bood om te bijten naar een uitgestoken hand.

Misschien ligt hier een mooie en zeer maatschappelijke taak voor de redacties van nieuwsprogramma’s en talkshows. Denk eens écht redactioneel in het belang van de Groningers in plaats van de kijkcijfers. Laat eens niet boze burgers hun gal spuien; het fundament van medeleven en steun voor ingrijpen is immers al gelegd. Daar hebben we niet nog meer emo-TV voor nodig. Als je dan toch kwade Groningers in de uitzending hebt, help ze dan met de gewenste beeldvorming en geef ze een platform om uit te leggen waarom heel Nederland erbij gebaat is dat Groningen nú wordt geholpen en dat verder uitstel of vertraging niet kan, niet mag. Omdat er immers niets boven Groningen gaat; dat vinden ook alle Randstedelingen die er hun tweede huisje hebben. Een beetje verzakelijking van de discussie dus. Dáár zijn Groningers nu écht mee geholpen.

MEER BLOGS VAN Michael Renssen

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER

DIT IS DE TIJD VAN … TJA, VAN WAT EIGENLIJK?

THEMA: CORPORATE MARKETING – Al eerder heb ik me al eens niet lovend uitgelaten over de a.s.r. campagne met rapper Sticks. Onder de noemer “maatschappelijk doorslaan” zette ik vraagtekens bij de campagne die de maatschappelijke claim die in de commercial wordt gemaakt volledig los plaatst ...

LEES VERDER

MEER BLOGS

WIE ZIJN BRAND BRANDT …

Sinds de jaren ’60/’70 kennen we activistische NGO’s die bedrijven publiekelijk aanspreken op hun gedrag. Greenpeace dat met z’n Rainbow Warrior de walvisjacht en dumpingen van radioactief of anderszins giftig afval op zee probeerde tegen te gaan, Stichting Wakker Dier dat de Plofkip...

LEES VERDER

IN HET OOG VAN DE STORM

THEMA: CRISISCOMMUNICATIE – Als we de mensen die er iets vanaf weten mogen geloven (en dat mogen we, zou Mart Smeets zeggen), bevinden we ons nu in het oog van de storm. De voorkant van de coronastorm hebben we afgeslagen, of beter, onder controle gekregen. Dat deden we door massaal gehoor te ...

LEES VERDER